جراحی بینی بسته و به طور کلی جراحی بینی که دکتر مهدی بنائی در انجام آن از مهارت بسیار زیادی برخوردار می باشند، قادر است با تغییر اندازه و شکل، این نقص ها را رفع کرده و نیز برای درمان مشکلات تنفسی بینی نیز گزینه کارسازی محسوب می شود.

به بیان ساده دو دستاورد رینوپلاستی وجود دارد که قادر به ایجاد تغییراتی در ویژگی های آناتومیکی مختلف بینی و دستیابی به نتایج مطلوب می باشد.

این دو تکنیک رینوپلاستی بسته و رینوپلاستی باز می باشند.

رینوپلاستی یا جراحی بینی بسته الزاماً با ایجاد تمامی برش ها، به شکلی پنهان در سوراخ های بینی انجام می شود. جراح تحت بیهوشی عمومی این روند را از طریق برش های جراحی جداگانه در سوراخ های بینی چپ و راست انجام می دهد.

 

جراحی بینی بسته

 

تفاوت جراحی بینی باز و بسته

تکنیک رینوپلاستی بسته به دلیل نداشتن برش های بیرونی، کمتر تهاجمی بوده و هیچ اسکار آشکاری را بر جای نمی گذارد. علیرغم اینکه در طول رینوپلاستی، تغییرات زیادی در بینی داده می شود، ولی از آنجایی که در رینوپلاستی بسته، به دلیل عدم امکان دسترسی به ستونچه بینی، این بخش از بینی دست نخورده باقی می ماند که در طول دوره ریکاوری تورم کمتری در بینی شکل گیرد.

جراحی بینی بسته علی رغم داشتن کاربردهای خود، برای درمان تغییرات جدی و عمده و انجام کار دقیق و ظریف بر روی نوک بینی توصیه نمی شود. در جراحی بینی بسته به دلیل اینکه سوراخ های جراحی باریکی ایجاد می شود، امکان رویت و دسترسی به ساختار پایه بینی بسیار محدود می باشد. بنابراین این تکنیک نمی تواند امکان ایجاد تغییرات قابل ملاحظه ای را در بینی ایجاد نماید.

در جراحی بینی باز برش کوچکی در ستونچه، بافت نرمی که دو سوراخ بینی را از هم جدا می کند، ایجاد می شود. این تکنیک تحت بیهوشی عمومی انجام می شود.

در این تکنیک پزشک می تواند به راحتی به ساختار استخوان و غضروف پایه دست پیدا کند. مزیت اولیه این تکنیک در مقایسه با جراحی بینی بسته این است که پزشک می تواند دقت بیشتری را در زمان شکل دهی مجدد چارچوب بینی جهت دست یابی به کانتور مطلوب در این اندام به کار گیرد.

از آنجایی که جراحی بینی ترمیمی برای درمان نقص های برجای مانده از جراحی بینی اولیه انجام می شود، تکنیک جراحی بینی باز اغلب به عنوان بهترین تکینک برای جراحی بینی ترمیمی در نظر گرفته می شود.

در ادامه باید گفت:

جراحی بینی باز برای درمان بینی کج یا دستیابی به یک کاهش قابل ملاحظه در نوک بینی بسیار برجسته نیز می توان استفاده کرد. رینوپلاستی باز به پزشک اجازه می دهد تا میدان دید وسیع تر و واضح تری را برای انجام اصلاحات مورد نیاز در بینی در اختیار داشته باشد.

همچنین در این تکنیک پزشک می تواند بخیه زدن و پیوند زدن را که روندهای پیچیده ای در رینوپلاستی می باشند، با وضوح و سهولت بیشتری انجام دهد. اسکار برجای مانده از رینوپلاستی باز به ندرت قابل رویت می باشد و اغلب در طول زمان محو می شود.

علی رغم اینکه تفاوت عملی بین دو تکنیک رینوپلاستی باز و بسته کوچک است، ولی نتایج بدست آمده از این دو تکنیک از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در جراحی بینی بسته از آنجایی که در ستونچه بینی برشی ایجاد نمی شود، جراحی در مدت زمان کوتاه تری خاتمه می یابد و تورم در طول دوره ریکاوری کمتر است.

از طرف دیگر جراحی بینی باز برای درمان بینی های دشوار و در زمان تغییر ساختارهای بینی برای موارد پیچیده تر گزینه مطلوب تری بوده و میزان دقت در آن بیشتر است.

در جلسه مشاوره جراح بهترین تکنیک را برای دستیابی به نتیجه مطلوب از رینوپلاستی به شما پیشنهاد خواهد نمود.

 

 

چگونه برای جراحی بینی آماده شویم؟

  • از مصرف آسپرین، ایبوپروفن، ناپروکسن و دیگر داروهای ضدالتهابی غیر استروئیدی، ویتامین E، مکمل های گیاهی یا داروهای حاوی این ترکیبات 2 هفته قبل از جراحی خودداری کنید.
  • مصرف استامینوفن و مولتی ویتامین روزانه بلامانع است.
  • 2 هفته قبل از جراحی مصرف سیگار را ترک کنید. نیکوتین و تنباکو روند بهبود را به تعویق انداخته و باعث ایجاد اسکار می شود. این یک فرصت عالی برای ترک همیشگی سیگار است.
  • از قرارگرفتن در معرض نور خورشید 2 هفته قبل از جراحی خودداری کنید. از کرم های ضد آفتاب SPF30  یا بالاتر استفاده کنید.

آیتم های زیر را تهیه کرده و در منزل بگذارید:

  1. اسپری بینی سالین
  2. پماد وازلین
  3. روان ساز مدفوع
  • قبل از نیمه شب جراحی چیزی نخورید و ننوشید.
  • با یکی از دوستان یا نزدیکان جهت بازگرداندن شما به منزل، و ماندن در کنار شما، به مدت 24 ساعت بعد از جراحی هماهنگی های لازم را انجام دهید.