یکی از رایج ترین جراحی های انجام شده در جهان جراحی بینی است ؛ که با هدف برطرف کردن مشکلات عملکردی اکتسابی و مادرزادی بینی یا ایراداتی که ظاهر بینی را تحت تاثیر قرار داده اند انجام می شود. رضایت بخش بودن نتایج به دست آمده از این جراحی در گرو مولفه های بسیاری است که از جمله مهم ترین آن ها می توان به میزان مهارت و تبحر جراح و میزان توجه بیمار به رعایت نکات مراقبت های بعد از جراحی بینی اشاره نمود. رعایت این اقدامات همچنین موجب می شود تا روند بهبودی به بهترین و سریع ترین شکل ممکن سپری شده و از بروز عوارض جدی در بیمار جلوگیری شود. در این مقاله نکات توصیه شده توسط دکتر مهدی بنائی ، بهترین جراح بینی در ارومیه ، شرح داده شده است بنابراین توصیه می شود با دقت آن را مطالعه کنید.

مراقبت های بعد از جراحی بینی

در هفته اول ریکاوری جراحی بینی ، بیمار چه مواردی را تجربه می کند ؟

هفته اول شاید برای اکثر بیماران ، سخت ترین زمان باشد ؛ از این بابت خوب است با مراقبت های بعد از جراحی بینی در این بازه آشنا باشند و بدانند که ممکن است چه مواردی را تجربه نمایند ، تا راحت تر بتوانند این دوره را پشت سر بگذارند :

  • درد و ورم :

قرار دادن کمپرس سرد بر روی نواحی از بینی و اطراف چشم ها ، در همان روز بعد از عمل ، به کاهش ورم و کنترل کبودی کمک می کند. در دو الی سه روز اول ، تا حد امکان از این کمپرس استفاده کنید. نکته قابل ذکر این است که سرما نباید مستقیما با موضع مورد نظر تماس داشته باشد. از این بابت کمپرس را پیش از قرار دادن بر روی پوست ، داخل حوله یا پارچه لطیف قرار دهید.

  • ورم و پف چشم :

یکی از مشهودترین مواردی که در روز دوم بعد از عمل بسیار به چشم می خورد ، پف بودن و متورم بودن چشم و پلک هاست. این مورد در چند روز بعدی خود به خود به صورت تدریجی برطرف می شود و نیازی به نگرانی یا مراقبت خاصی نخواهد بود.

  • کبودی :

شدت کبودی و تغییر رنگ پوست در اطراف چشم ، میان بیماران کاملا متغیر است. برخی از آنان ممکن است کبودی را در نواحی گسترده ای از پوست تجربه کننده و بعضی از بیماران متوجه شدت کبودی کمتری می شوند. کبودی معمولا در پایان هفته اول بهبود پیدا می کند. در این مدت سعی کنید استراحت کافی داشته باشید تا بدن بتواند سریع تر در جهت رفع این مورد عمل کند.

استراحت و نحوه خوابیدن

توصیه بهترین جراح بینی در ارومیه در ارتباط با مراقبت های بعد از جراحی بینی به شرح زیر است :

  • روز اول را به طور کامل استراحت کرده و بیشتر از 24 ساعت را به استراحت مطلق اختصاص ندهند زیرا امکان دارد این کار موجب بروز یبوست در بیماران یا لخته شدن خون در پاهای شان شود.
  • بهتر است به حالت نیمه نشسته باشید و هنگام خوابیدن در زیر سرتان دو بالشت قرار دهید. با این کار سر بالاتر از سطح بدن قرار گرفته و این امر علاوه بر اینکه نفس کشیدن را برای فرد راحت تر می کند موجب می شود تا ورم بینی نیز سریع تر فروکش کند.
  • به هیچ عنوان سر را طی روزهای ابتدایی برای مدت طولانی به سمت پایین خم نکنید. زیرا گردش خون با این کار در ناحیه سر و صورت زیاد شده و در نتیجه ورم بینی شدت می یابد.
  • طی 7 روز ابتدایی استراحت نسبی داشته و در این مدت زمان از انجام ورزش ها و فعالیت های سنگین خودداری نمایید.
  • بعد از 1 هفته می توانید انجام فعالیت های روزمره خود را از سر بگیرید.
  • به مدت 2 هفته از گریه کردن، خندیدن، صحبت کردن های طولانی، حرکات اضافی صورت و فعالیت های اجتماعی زیاد اجتناب کنید.

مراقبت های بعد از جراحی بینی

فعالیت فیزیکی و ورزش بعد از جراحی بینی

بینی برای بهبودی کامل به زمان نیاز دارد. برای اینکه بخیه ها و زخم ها دچار مشکل نشوند ، خونریزی اتفاق نیفتد و بینی ورم بیشتری پیدا نکند ، تا چندین هفته باید از رفتن به باشگاه و ورزش کردن صرف نظر کنید.این کار یکی از اقدامات مهم در زمینه مراقبت های بعد از جراحی بینی محسوب می شود. هر گونه فعالیت های فیزیکی شدید مثل کشیدن ، خم شدن ، هل دادن و هر موردی که فشار زیادی به بدن وارد می سازند ، حداقل تا 2 هفته نباید انجام گیرند. اگر رفتن به استخر و شنا کردن از عادات ورزشی شماست ، پس از عمل بینی بایستی به مدت 6 هفته آن را کنار بگذارید. از ورزش های توپی و پر برخورد مثل بسکتبال ، به مدت 4 الی 6 ماه دور بمانید.

استفاده از کمپرس سرد

بروز کبودی و تورم بعد از جراحی کاملاً طبیعی بوده و این امر به دلیل برش ها و تغییراتی است که بهترین جراح بینی ارومیه ، به منظور اصلاح ایرادات موجود، در ساختمان بینی و پوست آن ایجاد می نماید. استفاده از کمپرس سرد در 3 روز ابتدایی موجب می شود تا در روند فروکش نمودن ورم و کبودی تسریع ایجاد شود. از همین رو لازم است تا هر 1 ساعت یکبار و هر بار به مدت 15 دقیقه برروی نواحی میانی صورت و اطراف چشم ها کمپرس سرد یا همان ژل یخ قرار دهید.

تسکین درد

همه افراد بعد از جراحی مقداری درد را احساس می کنند که میزان آن در برخی کمتر و در برخی دیگر بیشتر می باشد. این میزان تقاوت نیز به دلیل ویژگی های منحصر بفرد بدنی افراد می باشد. جراح بینی خوب به منظور تسکین درد بیمار ، مسکن ها و همچنین آنتی بیوتیک هایی را تجویز می کند که فرد باید آن ها را به طور کامل و سروقت استفاده نماید. در بسیاری از موارد مصرف این داروها موجب می شود تا درد پیش از بروز کنترل شده و فرد نیاز به تسکین آن نداشته باشد. به هیچ عنوان در مراقبت های بعد از جراحی بینی اقدام به مصرف خودسرانه دارو نکنید ، زیرا ممکن است این کار شما را به دردسر انداخته و موجب بروز مشکلات جدی در شما شود.

تغذیه بعد از جراحی بینی

  • به مدت 4 ساعت اقدام به مصرف هیچگونه ماده غذایی و نوشیدنی ( حتی آب ) نکنید.
  • یکی دیگر از مراقبت های بعد از جراحی بینی این است که ، بعد از گذشت 4 ساعت مجاز به نوشیدن آب و آبمیوه های طبیعی و تازه هستید.
  • در روزهای ابتدایی فقط غذاهای آبکی و نرم را در وعده های غذایی خود قرار دهید و به هیچ عنوان غذاهای سفت میل نکنید. هضم چنین غذاهایی نیازمند جویدن زیاد می باشد. طی جویدن ، فک که به بینی متصل است به طور زیاد و شدید تکان می خورد که این امر ممکن است منجر به تشدید ورم بینی شود.
  • از خوردن غذاهایی که حاوی نمک و ادویه زیاد هستند اجتناب کنید.
  • رژیم غذایی خود را از مواد حاوی فیبر فراوان غنی کنید.

دیگر مراقبت های بعد از جراحی بینی

  • حتماً طبق آموزش های پزشک بر روی بینی خود چسب بزنید.
  • به مدت حداقل 2 هفته بعد از جراحی اقدام به مصرف مواد حاوی نیکوتین، الکل و همچنین داروهای رقیق کننده خون همچون آسپرین نکنید.
  • به مدت 1 ماه آدامس جویدن را فراموش کنید.
  • استفاده از عینک را به مدت 6 ماه کنار بگذارید
  • و غیره

خمیازه کشیدن در مراقبت های بعد از جراحی بینی :

در زمانی که فرد احساس خستگی و خواب آلودگی داشته باشد بی شک دچار خمیازه می شود. در این شرایط دهان به طور کامل باز می شود. این باز شدن کامل دهان اگر تکرار شود می تواند برای بخیه ها خلل ایجاد کند و فرد دچار خونریزی شود. بدین ترتیب عمدتا توصیه می شود که فرد در دوره نقاهت و بهبود خواب کافی داشته باشد و خود را خسته نکند. حتی المقدور بهتر است که خمیازه را با دهان بسته انجام دهید.

عطسه کردن پس از رینوپلاستی :

یکی دیگر از حالت های طبیعی بدن عطسه کردن است که اگر با شدت و مکرر انجام بگیرد می تواند به بخیه های زده شده بعد از اتمام جراحی بینی آسیب وارد کند. تا جای ممکن بهتر است که از عطسه با شدت بالا پیشگیری کنید و حتی الامکان با دهان باز عطسه کنید. هر قدر فشار کمتری بر بینی وارد شود سلامت فرم جدید دماغ تضمین می شود.

خنده های از ته دل :

یکی از مراقبت های بعد از جراحی بینی نحوه خندیدن از ته دل است. دقت داشته باشید در دوره نقاهت شما هر قدر درجه باز شدن دهان نرمال و استاندارد باشد فشار کمتری به صورت و ماهیچه های آن وارد می شود. اما اگر شما در زمان حرف زدن و خندیدن دهان خود را بیش از حد باز کنید به بینی فشار وارد می شود. در زمان شاد بودن و خنده بهتر است که دو طرف صورت خود را نگه دارید که کشش ماهیچه ها به حداقل برسد و فرم جدید بینی دچار فشار نشود.

نوشیدنی های مورد نیاز در مراقبت های بعد از جراحی بینی کدام اند ؟

همانطور که همگی ما می دانیم بدنی که دهیدراته باشد روند بهبود و درمان با سرعت پایین انجام می شود در نتیجه بهتر است که مصرف آب را در طی شبانه روز حداقل به روزی هشت لیوان برسانید. اما به خاطر داشته باشید که در دوره ریکاوری از نوشیدنی های حاوی الکل خودداری کنید که الکل در خون روند درمان را کند پیش می برد.

فعالیت هایی که نباید در دوران مراقبت های بعد از جراحی بینی انجام شوند

چند حرکت و واکنش های روزمره در انسان وجود دارد ، که باید بعد از این پروسه زیبایی از انجام آنها خودداری کنید. در ادامه به تعدادی از آنها می پردازیم:

  • فین کردن : شما باید تا حداقل دو هفته بعد از این پروسه از انجام این کار اجتناب کنید ؛ زیرا باعث آهسته تر شدن پروسه بهبودی شما و ایجاد خونریزی در بینی شما می گردد. همچنین از عطسه کردن نیز باید دوری کنید ، اما اگر نتوانستید اینکار را انجام دهید سعی کنید تا حد امکان دهان خود را باز نگهدارید. این کار باعث می شود تا هر گونه فشار یا حرکت در بینی به حداقل خود برسد و آسیبی به بینی شما و فرم آن نرساند.
  • از حرکات شدید صورت خودداری نمایید : ساختاری که غضروف نوک بینی برروی آن قرار دارد بسیار ضعیف و حساس است. بنابراین بهتر است اجازه دهید تا به طور کامل خود را بازیابی کند قبل از اینکه برای واکنش نشون دادن از عضلات صورت خود استفاده نمایید. برای چند هفته اول مراقبت های بعد از جراحی بینی شما باید از انجام هرگونه حرکت یا واکنش ناگهانی و با شدت خودداری نمایید. این کار باعث می شود تا از آسیب رسیدن به ساختار داخل بینی که همه چیز بر پایه آن قرار دارد جلوگیری شود. همچنین تحرک بیش از حد باعث می شود تا این ساختارها دچار ضعف یا شکستگی شوند.
  • از عینک استفاده ننماید : در مراقبت های بعد از جراحی بینی شما باید از استفاده عینک آفتابی یا طبی یا هر نوع دیگر عینک خودداری کنید. برای اینکه از ایجاد فشار برروی پل بینی خودداری نمایید نیاز است تا حداقل یک ماه از استفاده هر گونه عینک اجتناب کنید. دلیل آن نیز این است ، که از آسیب رسیدن به بافت و غضروف نرم در آن ناحیه جلوگیری شود. در صورتی که نیاز به استفاده از عینک دارید این به این معناست ، که باید به دنبال یک جایگزین مانند لنز و غیره باشید.

استحمام کردن بعد از رینوپلاستی

حمام کردن بعد از عمل دماغ پس از برداشتن اسپلینت یا همان گچ بینی و خارج نمودن تامپون ها هیچ ممانعتی ندارد. چنین بازه زمانی معمولا حدودا یک هفته به طول می انجامد. اما پیش از این پروسه در بخش مراقبت های بعد از جراحی بینی، اگر استحمام ضرورت دارد، می بایست به گونه ای انجام شود که آب به هیچ عنوان به گچ بینی برخورد نکند. چنین امری موجب شل شدن و افتاد اسپلینت و در نتیجه آن تداخل در روند بهبودی شود. بیماران می توانند تنها موهای سر و بدنشان را بشورند .

شست و شو بینی

رعایت بهداشت و شست و شو بینی یکی از نکات طلایی در بخش مراقبت های بعد از جراحی بینی می باشد. برای انجام این پروسه متخصص معمولا راهکارهای متعددی اعم از استفاده از محلول سالین و محلول پراکسید هیدروژن توصیه می نماید. توضیحات جامع تر این عناوین به شرح زیر هستند.

استفاده از Q تیپ و پراکسید هیدروژن : این ماده شیمیایی با نام های دی هیدروژن دی اکسید، دی اکسید هیدروژن، اکسید هیدروژن، اکسیدول، پراکسید نیز شناخته می شود. تهیه آن به راحتی از هر داروخانه ای امکان پذیر است. از اکسیدول برای تمیز کردن انسدادهای داخل سوراخ بینی استفاده کنید.

  • با یک حوله مرطوب نواحی اطراف بینی را تمیز نمایید.

گاهی اوقات در اثر آب ریزش بینی و یا خونریزی، مخاط در پوسته در اطراف بینی ایجاد و سفت می شوند. برای تمیز کردن چنین عناوینی در بخش مراقبت های بعد از جراحی بینی، ناحیه مورد نظر را به آرامی با یک دستمال مرطوب پاک کنید . می توانید به جای آب سرد از آب گرم استفاده کنید. استفاده منظم از چنین تکنیکی سبب کاهش التهابات می گردد.

شستشو شو با محلول Salin : محلول سالین یا همان آب نمک به منظور جلوگیری از بروز هرگونه عفونت، محیط داخلی را ضد عفونی و سبب بهبود تنفس با رفع انسدادها می شود. استفاده مداوم محلول سالین به کاهش تورم ها و تسریع بازه نقاهت بیمار نیز کمک نماید. معمولا پزشکان پس از گذشت 24 ساعت در بخش مراقبت های بعد از جراحی بینی، استفاده از این محلول را توصیه می کنند.