هدف از انجام جراحی انحراف بینی یا همان سپتوپلاستی که دکتر مهدی بنائی بهترین جراح بینی ارومیه در انجام آن مهارت زیادی دارند، برطرف کردن کجی و انحرافات موجود در تیغه میانی بینی ( سپتوم ) و مشکلات ناشی از آن می باشد. کجی تیغه میانی بینی امکان دارد به طور مادرزادی در فرد وجود داشته یا به دنبال سانحه ای همچون تصادف و ضربه ای در ورزش های رزمی همچون بوکس در فرد ایجاد شده باشد.

جراحی انحراف بینی - دکتر مهدی بنائی

انحراف بینی چه عوارضی را برای فرد به دنبال خواهد داشت؟

مشکلات زیادی به دنبال کج بودن و انحراف سپتوم در فرد ایجاد می شود که در ذیل به تعدادی از آن ها اشاره کرده ایم ، این عارضه توسط جراحی انحراف بینی به طور کامل بهبود می یابد :

• خونریزی مکرر بینی
  • انسداد یک یا هر دو سوراخ بینی
  • تنفس پر سر و صدا حین خواب
  • عفونت های مکرر سینوسی
  • ترشحات پشت بینی
  • درد صورت
  • اختناق بینی که گاهاً یک طرفه است.

انحراف بینی چگونه تشخیص داده می شود؟

دکتر مهدی بنائی به منظور تشخیص انحراف موجود در تیغه بینی ، ابتدا به بررسی سوابق بیمار پرداخته، او را معاینه می نماید و در صورتی که نیاز باشد از ابزاری به نام آندوسکوپ که از لوله ای بلند و نازک تشکیل شده و در قسمت انتهایی اش لامپ نوری کوچکی دارد برای معاینه و بررسی دقیق تر بینی استفاده می نماید.

لازم به ذکر است که در برخی موارد نادر، مسدود شدن بینی و خونریزی از آن، نشانه وجود تومور در بینی می باشد.

جراحی انحراف بینی چگونه انجام می شود؟

• قسمت جلویی سپتوم از غضروف بوده و قسمت عقب تر یا عمیق تر آن متشکل از بافت استخوانی است، همچنین غشای مخاطی قسمت داخلی بینی را پوشانده است.پزشک برای برطرف کردن انحراف موجود در تیغه بینی ابتدا اقدام به ایجاد یک برش کوچک در ناحیه ای که قابل لمس با انگشت است یعنی قسمت جلویی بینی می نماید.
  • چنانچه قسمت عقب تر بینی دچار انحراف باشد پزشک از آندوسکوپ برای درمان آن بهره می گیرد. او به وسیله ابزارهای مخصوص اقدام به کنار زدن غشای مخاطی می نماید که این کار موجب در دسترس قرار گرفتن ناحیه ای که انحراف دارد می شود.
  • بعد از اینکه قسمت هایی که دچار انحراف هستند حذف شدند، پزشک با بکارگیری تکنیک های مخصوص قسمت های باقی مانده را صاف نموده و اقدام به بازگردانی لایه های پوششی به موقعیت اصلی خود می نماید. لازم به ذکر است که دکتر مهدی بنائی تمام دقت و تلاش خود را به کار می گیرد تا هیچ برش اضافه و ناخواسته ای را در لایه میانی بینی یا همان سپتوم ایجاد نکند.ایشان در نهایت از بخیه های جذبی برای دوختن غضروف و استخوان به غشاء مخاطی بهره می گیرند.

سپتوپلاستی با لیزر

نکته ای که افراد باید همواره در نظر داشته باشند این است که لیزر قادر به ایجاد هیچگونه تغییر در بافت استخوانی و غضروفی بینی نبوده و تنها کاری که می تواند در رابطه با بینی انجام دهد، برطرف کردن مشکلات پوستی ازجمله درمان جای جوش باقی مانده روی پوست بینی می باشد. از همین رو سپتوپلاستی با لیزر امکان پذیر نبوده و صرفاً تبلیغاتی است که برخی سایت ها از آن به منظور جذب بیمار برای پزشکان و همچنین افزایش بازدید خود انجام می دهند.

مراقبت های بعد از جراحی انحراف بینی

مهم ترین فاکتور در دستیابی به بهترین نتایج از هر روش درمانی و زیبایی انتخاب پزشک متبحر و مجرب است، اما باید توجه داشته باشید که این فاکتور به تنهایی متضمن نتیجه جراحی بینی شما نبوده و در کنار انتخاب یک پزشک ماهر باید نکات و دستورالعمل هایی که در ذیل آورده شده است را نیز رعایت نمایید:

• اولین نکته ای که باید به آن توجه کنید، پرهیز از خوردن و آشامیدن برای حداقل 4 ساعت می باشد. در غیر اینصورت امکان دارد دچار حالت تهوع شوید؛ این امر به دلیل این است که بدن تحت تاثیر مواد بیهوشی است.
  • آشامیدن کمی آب یا آبمیوه طبیعی و تازه بعد از گذشت حدود 4 ساعت مانعی نداشته اما کماکان باید از میل کردن مواد غذایی اجتناب نمایید.
  • برای 24 ساعت به طور مطلق استراحت کرده و بیشتر از این مدت زمان را به استراحت کردن مطلق اختصاص ندهید؛ زیرا این کار ممکن است موجب لخته شدن خون در ناحیه پا یا بروز یبوست در شما شود.
  • در روزهای ابتدایی فقط غذاهای نرم و آبکی مانند سوپ و فرنی میل نموده و جداً از خوردن غذاها و میوه هایی که سفت هستند همچون هویج و خیار خوددایر کنید.
همچنین باید افزود:
  • برای فروکش کردن هرچه سریع تر تورم و کبودیبعد از جراحی انحراف بینی در ارومیه بیمار بایستی از خوردن غذاهای حاوی نمک و ادویه زیاد اجتناب کرده ، به مدت 3 روز ابتدایی بر روی بینی کمپرس سرد و در 3 روز بعدی کمپرس گرم قرار دهید.
  • بینی خود را طبق آموزش هایی که پزشک به شما داده است ماساژ داده و طی زمان تعیین شده توسط ایشان بر روی آن چسب بزنید.
  • به حالت طاقباز و به پشت بخوابید. از خوابیدن به پشت ، به پهلو و هر موقعیت دیگری که ممکن است در آن بینی تحت فشار قرار گرفته و آسیب ببیند خودداری کنید.
  • داروهای تان را طبق دستور پزشک و به طور کامل استفاده نمایید.
  • از مصرف دخانیات، نوشیدنی های الکلی و داروهای رقیق کننده خون برای حداقل 2 ماه بپرهیزید و غیره.

چه اشخاصی کاندیدای مناسبی برای جراحی انحراف بینی به شمار می روند؟

در صورتی که علائم انحراف بینی شدید باشد فرد به عنوان یک کاندیدای مناسب برای انجام این پروسه معرفی می شود. پزشک در حین معاینه انالیز ها و بررسی هایی را انجام می دهد که شامل موارد زیر هست :

• مشاهده سپتوم و وضعیت ان
  • سن فرد متقاضی جراحی
  • فاکتورهای خطر
  • سوابق استفاده فرد از الکل ، دخانیات یا مواد مخدر
  • سوابق جراحی های پیشین

پیشگیری از انحراف بینی

برخی از افراد با انحراف بینی متولد می شوند در حالیکه برخی دیگر از افراد ممکن است در اثر بروز یک اسیب یا صدمه این اتفاق را تجربه کنند.با تکنیک های زیر قادر می باشید که از بینی خود محافظت کنید:

• استفاده از نقاب مخصوص یا محافظ صورت در حین انجام حرکات ورزشی
  • به محض نشستن در وسایل نقلیه کمربند ایمنی خود را ببندید.
  • از ورزش هایی که امکان برخورد در انها بسیار زیاد است خودداری کنید.

چگونه می توان انحراف بینی را درمان کرد ؟

بسیاری از افراد ممکن است هیچگاه نیازی به درمان انحراف بینی خود نداشته باشند به این دلیل که هیچ علائمی ندارند یا مواردی بسیار خفیف را تجربه می کنند.
اما از سوی دیگر برخی از افراد دچار مشکلاتی تنفسی ، عفونت های سینوسی مکرر یا دیگر مواردی آزاردهنده از این قبیل هستند این دسته باید حتما جراحی را به عنوان یک آپشن درمانی در نطر داشته باشند.

بعد از عمل انحراف بینی چه اتفاقاتی روی می دهد؟

بعد از جراحی انحراف بینی در ارومیه  وضعیت تنفسی افراد بهبود پیدا می کند و شخص می تواند از کیفیت بالای زندگی لذت ببرد البته گاهی اوقات ممکن است مجددا سپتوم دچار انحراف شود و جراحی دیگری نیاز باشد اما در صورتی که مراقبت های لازم را به عمل بیاورید و در انتخاب جراح به خوبی دقت کنید چنین اتفاقاتی روی نمی دهد.

دوره نقاهت بعد از جراحی انحراف بینی

جراحی سپتوپلاستی به صورت سرپایی انجام شده و بیمار بعد از به هوش آمدن در همان روز می تواند مرخص شده و به منزل بازگردد. بعد از جراحی بینی شده پانسمان می شود و درد و تورم را تجربه خواهید کرد. به منظور جلوگیری از خونریزی نیز از تامپون در داخل بینی استفاده می شود که بعد از یک الی دو روز لازم است برای خارج کردن آن به پزشک مراجعه نمایید. همچنین به منظور کنترل درد ، مسکن هایی برای شما تجویز می شود. در این دوره باید از مصرف داروهای رقیق کننده خون ، پرهیز کنید چرا که احتمال خونریزی بعد از عمل را افزایش می دهد.

نکاتی برای بهبودی سریع تر :

• لباس های راحت که جلوی آن دکمه و یا زیپ دارد بپوشید تا به راحتی لباس خود را تعویض نمایید.
  • لازم است فعالیت های بدنی خود را تا چند هفته محدود کنید. فعالیت های بدنی شدید موجب افزایش تورم و خونریزی بعد از عمل انحراف بینی می شود.
  • تغذیه و رژیم غذایی سالمی داشته باشید و سعی کنید از میوه و سبزیجات تازه استفاده کنید. همچنین نوشیدن آب فراوان در این دوره توصیه می شود.
  • برای استراحت کردن و خوابیدن حتما از دو بالش در زیر سر استفاده کنید تا سر و شانه از بدن بالا تر قرار بگیرد. این کار در کاهش تورم بینی بعد از جراحی بسیار موثر می
  • باشد و همچنین امکان وارد شدن ضربه و آسیب در هنگام خواب دیگر وجود ندارد.

نشانه های انحراف بینی چه می باشد ؟

• معمولا این افراد به عفونت غشای مخاط بینی و یا سینوزیت مداوم دچار می شوند.
  • از شایع ترین و رایج ترین نشانه های انحراف ، اختلال در تنفس از راه بینی می باشد.
  • ممکن است برخی افراد به خونریزی های مکرر دچار شوند که علت این عارضه خشک بودن مداوم مخاط بینی می باشد.
  • در بیشتر مواقع فرد دچار گرفتگی یک طرفه بینی می شود که بسیار آزار دهنده است.
  • افرادی که دچار عفونت های سینوسی مداوم می شوند ، اغلب این عفونت ها نسبت به درمان های دارویی مقاوم هستند.
  • در هنگام خواب ، به دلیل اختلال در تنفس ، خرو پف های شدید دارند.

برگشت انحراف بینی بعد از جراحی

یکی از اصلی ترین دغدغه های افرادی که به انحراف بینی دچار هستند ، موضوع برگشت پذیر بودن این مشکل است. اغلب بزرگی بعضی از توربینیت هایی (شاخک های درون بینی) که در بینی قرار دارد ، با انحراف بینی همراه می باشد به همین دلیل لازم است قبل از انجام جراحی با تجویز عکس های سی تی اسکن به صورت دقیق معاینه و بررسی شود تا در صورت وجود توربینیت ، در حین انجام جراحی ، این مشکل برطرف شود. در صورتی که تنها انحراف تیغه سپتوم بینی اصلاح و درمان شود ، به دلیل وجود این توربینت احتمال برگشت انحراف افزایش پیدا می کند. این برگشت به این علت است که زمانی که تیغه بینی توسط جراح اصلاح می شود ، استخوان ها و غضروف ها در جای اصلی خود قرار می گیرند ، در صورتی که هنوز عامل فشاری برطرف نشده و در جای خود قرار دارد.