چسب زدن بینی بعد از جراحی یکی از مراقبت های مهم پس از جراحی بینیمحسوب می شود. چسب بینی به رفع هر چه سریع تر تورم ، فرم دهی بهتر و مراقبت از ساختار آن کمک شایانی می کند ؛ این چسب ، پوست را به بافت زیرین چسبانده و از التهاب بیشتر جلوگیری به عمل می آورد. اما برای استفاده از آن باید اطلاعات کافی مانند اهمیت استفاده از آن ، نحوه استفاده ، مدت زمان ماندگاری و غیره داشته باشید. در ادامه اطلاعات فوق العاده ای در رابطه با موضوعات گفته شده ذکر می کنیم ؛ از این رو در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

نحوه چسب زدن بینی بعد از جراحی

به دلیل اهمیت بالای روش صحیح چسب زدن در اکثر موارد بهترین جراح بینی ارومیه توصیه می کند برای تعویض چسب حتما نزد وی مراجعه کنید. در این مراجعات پزشک علاوه بر تعویض چسب ، میزان تورم و فرم دهی را بررسی کرده و نحوه صحیح چسب بینی را آموزش می دهد. این آموزش به شرح زیر است:

  1. ابتدا به کمک پد الکلی ، بینی را خون تمیز کنید.
  2. حدود 10 تا 12 سانتی متر ( دو برابر طول بینی ) نوار چسبی جدا کنید.
  3. نوار را به شکل ( U ) دور تا دور بینی بچسبایند. ( چسب باید به گونه ای قرار گیرد که از زیر ، جلوی حفره های بینی را نگیرد.
  4. حدود 4 تکه نوار 4 تا 5 سانتی متری جدا کنید. این نوارها برای چسب زدن بینی بعد از جراحی به صورت عرضی از بالا تا پایین چسبیده می شوند.
  5. دقت داشته باشید که هر یک از چسب هایی که در عرض بینی استفاده می شوند ، باید به گونه ای روی بینی قرارگیرند که تا حدودی با یکدیگر همپوشانی داشته باشند.
  6. میزان فشار و نحوه حرکت دست ها از نکاتی است که توسط پزشک در جلسه معاینه و هنگام تعویض چسب به شما آموزش داده می شود.

چسب زدن بینی بعد از جراحی

تا چند وقت بعد از عمل باید چسب زد؟

جراح بینی درباره مدت زمان استفاده از چسب در متقاضیان با شرایط متفاوت ، نظر های مختلفی ارائه می دهد. بهترین جراح بینی در ارومیه با توجه به بافت بینی ، ضخامت پوست ، میزان تورم و التهاب بعد از جراحی بینی ، مدت زمان چسب زدن بینی بعد از جراحی را اعلام می کند. برای نمونه فردی که بینی گوشتی با پوست ضخیم و تورم زیاد دارند ، به نسبت فردی که بینی استخوانی با پوست نازک و التهاب متوسط دارد ، نیازمند استفاده بیشتر از چسب است.

می توان گفت حدودا برای بینی استخوانی بین یک ماه و برای بینی گوشتی حدود 2 ماه از چسب بینی استفاده می شود. در نظر داشته باشید که استفاده زیاد و مستمر می تواند عوارضی داشته باشد. بنابراین در استفاده از چسب بینی ، تعادل را رعایت کنید.

مزایای استفاده از چسب بینی

  • ایجاد فشار یکنواخت روی پوست بینی
  • جلوگیری از تشکیل اسکار
  • کمک به فرم گیری بهتر بینی
  • کاهش دوران نقاهت
  • نشانه هشدار به انسان های اطراف
  • تثبیت فرم بینی به خصوص در وضعیت خواب

برداشتن چسب از روی بینی :

همانطور که نحوه درست و صحیح چسب زدن بینی بعد از جراحی بسیار مهم می باشد ، طبیعتا موقع تعویض و برداشتن آن نیز مهم به شمار می آید. در نتیجه بهتر است که با دقت و به شیوه درست این کار را انجام دهید. همانطور که می دانید اگر کاری به درستی انجام نشود نه تنها مزیتی را به همراه نخواهد داشت بلکه می تواند موجب بروز هر نوع آسیب و صدمه ای به فرم جدید بینی نیز بشود. از این رو طبق توصیه های بهترین جراح بینی بایستی چسب را از روی دماغ بردارید. جاذبه زمین رو به پایین است و هرگز چسب را به این جهت بلند نکنید. برای برداشتن چسب روی بینی به شیوه درست خوب است که ابتدا مایع چسبی را از بین برد ، به عبارت ساده تر یعنی با خیس کردن می توان حالت چسبندگی آن را به حداقل رساند و در نتیجه در موقع بلند کردن آن از روی پوست ، کشش کمتری به وجود می آید.

بهترین مکان در داخل حمام است. با کمک بخار و آب می توان چسب زده شده را خیس کرد و در این شرایط چسب را به سمت بالا از روی سطح پوست بلند کنید. همانطور که تاکید شد در موقع چسب زدن بینی کمترین فشار ممکن را به بینی وارد کنید در این مورد نیز بدین سبب است و هرگز نباید موجب کشش و با حرکت تندی برداشتن چسب را انجام دهید. به آرامی و ملایمت تمام آن را از سطح پوست بردارید. در روند جراحی بینی ، با بلند کردن پوست می توان به آناتومی بینی دسترسی داشت از این رو پوست بسیار حساس شده و بایستی به آرامی برخورد کرد و مانع از وارد آمدن هر نوع ضربه ای به آن شوید.