نگرانی ورم بعد از جراحی بینی برای بسیاری از متقاضیان این پروسه زیبایی ، وجود دارد. اما آیا به راستی باید نگران تورم و التهاب بینی بعد از جراحی بینی باشیم؟ این تورم چقدر طول می کشد و اندازه آن چقدر است؟ راه درمان این عارضه چیست؟ در ادامه این مطلب به تمامی سوالات شما پاسخ می دهیم. بدین جهت توجه شما را به ادامه مطلب جلب می کنیم.

ورم بعد از جراحی بینی

ورم بعد از جراحی بینی  اولیه

التهاب اولیه بعد از عمل زیبایی بینی که روی اسکلت و بافت ایجاد می شود ؛ بلافاصله بعد از پایان پروسه شروع می شود و حدود یک سال طول می کشد که به طور کامل برطرف شود. گرچه در ماه های اول مقدار زیادی از تورم کاهش می یابد اما جه رفع کامل آن نیاز به صبوری دارید. چرا که این تورم تا زمنی که استخوان بینی استحکام اولیه خود را بدست نیاورد ، در ظاهر زیباجو باقی می ماند.

ورم بعد از جراحی بینی ثانویه

این تورم به دلیل ایجاد مایع مخاطی در بینی است و در زمان کوتاه تری از بین می رود. جهت رفع این تورم روش های کارآمدی توسط پزشک به شما گفته می شود.

انواع ورم بعد از جراحی بینی

تورم ناشی از جراحی زیبایی بینی به دلایل مختلفی ایجاد می شود. اکثر مواقع این تورم ها طبیعی است و پس از گذشت دوره ای از بین می رود. اما گاهی نیز تورم طبیعی نبوده و به راحتی نیز از بین نمی رود. جهت آشنایی بیشتر با انواع تورم ها به ادامه مطلب توجه کنید.

ورم پوستی

ورم پوستی که به دلیل ایجاد برش و رفتار تهاجمی در ساختار پوست ایجاد شده است ، پس از اتمام دوره ای کوتاه از بین می رود. التهاب پوستی در واقع ناشی از اجتماع مایع بین سلولی است و سبب حفاظت از پوست شده و در پی آن زخم بعد از عمل بینی را ترمیم می کند. بدین سبب این تورم گرچه ابتدا ظاهر نامناسبی ایجاد می کند ، اما برای ترمیم پوست و حفاظت از آن ضروری و مهم است.

• تورم پوستی چه زمانی از بین می رود؟

التهاب پوست بینی بعد از ترمیم آن از بین می رود. مدت زمانی که پوست برای ترمیم خود نیاز دارد ، حدود1 الی 3 ماه است.

توجه داشته باشید که اگر فرم بینی شما گوشتی باشد و بدین ترتیب پوست ضخیم تری داشته باشید ، ورم بعد از جراحی بینی دیر تر از بین می رود.

ورم کاذب

این تورم بیشتر در بینی هایی رخ می دهد که طی یک فرآیند تغییر سایز زیادی پیدا کرده اند. از آن جا که برای کوچک کردن زیاد بینی نیاز به تراشیدن و فرم دهی بیشتر است ، ورم کاذب در ساختمان آن ایجاد می شود.

تورم کاذب چه زمانی از بین می رود؟

التهاب کاذب نسبت به التهاب پوستی ، مدت زمان ماندگاری بیشتری دارد. این تورم حدود 6 تا 12 ماه طول می کشد که از بین برود.

ورم فیبروز

التهاب فیبروز همان التهاب غیرطبیعی است که در واقع نباید ایجاد شود. این التهاب که به دلیل اشتباه پزشکی ایجاد می شود ، با گذشت زمان از بین نمی رود و تنها راه رفع تورم فیبروز عمل ثانویه بینی است. تورم فیبروز گرچه نادر است ؛ اما در شرایط ویژه ای ایجاد می شود. بدین ترتیب پیشنهاد می دهیم جهت جلوگیری از موجه با عارضه تورم فیبروز ، در انتخاب پزشک و چراح خود بسیار دقت داشته باشید.

روند تدریجی کاهش ورم بعد از جراحی بینی

کاهش التهاب بعد از عمل زیبایی بینی طی سه بازه زمانی از بین می رود. در طول این بازه های زمانی ممکن است گاهی تورم افزایش نیز یابد اما در انتها ، ورم طبیعی ناشی از عمل ، به طور کامل رفع می شود. روند کاهش تورم جراحی زیبایی بینی به شرح زیر است:

• مرحله یک

هنگامی که زیباجو از ریکاوری خارج می شود ، علاوه بر دیدن فرم کوچک شده و اصلاح شده بینی خود ف کمی تورم نیز مشاهده می کند. این تورم سه روز بعد بیشتر نیز می شود و طی 7 تا 10 روز آینده به اوج خود می رسد. در این بازه زمانی گاهی زیباجو علاوه بر ورم بعد از جراحی بینی ، کبودی در زیر چشم خود نیز مشاهده می کند. کبودی زیر چشم بسته به شرایط جسمی متقاضی و پیچیدگی عمل در بعضی از افراد دیده می شود و در بعضی دیگر هرگز اتفاق نمی افتد. اما درصورتی که با این عارضه موجه شدید ، مراقبت های بعد از جراحی بینی را جهت رفع این عارضه رعایت کنید.

• مرحله دو

پس از گذشت 7 تا 12 روز ، لایه دوم بینی کلازن سازی را افزایش می دهد. با افزایش تولید کلاژن استخوان بینی و پوست آن وارد مرحله ترمیم می شوند. اما توجه داشته باشید که در این مرحله استفاده از چسب بینی جهت جلوگیری از تولید کلاژن بینی پوست و استخوان بسیار ضروری است. مرحله دو و تولید کلازن سازی حدود 6 هفته به طول می انجامد.

• مرحله سه

مرحله سوم بازه زمانی یکساله دارد. در طول یکسال استخوان بینی به اندازه کافی مستحکم شده است و پوست ترمیمات خود را انجام داده است. بدین سبب فعالیت های درونی ساختار بینی به حالت طبیعی بازگشته  و ورم بعد از جراحی بینی نیز پایان می یابد. بعد از اتمام این مرحله یعنی بعد از گذشت یک سال شما می توانید متوجه فرم بینی اصلی خود شوید و از زیبایی آن به طور کامل لذت ببرید.

ورم بعد از جراحی بینی

مراقبت های کاهش دهنده ورم بعد از جراحی بینی

• صحیح خوابیدن

هنگام شب که وقت خواب است در زیر سر خود دو بالشت قرار دهید ؛ به گونه ای که سر با بدن زاویه 30 تا 45 درجه تشکیل دهد. بالا بودن سر از بدن به کاهش التهاب بینی کمک می کند. همچنین تنها به حالت طاق باز بخوابید و از خوابیدن به پهلو به طور جدی خودداری کنید.

• پیاده روی آرام

در پیاده روی آرام  ، به گونه ای که ضربان قلب شما بیشتر نشود ، گردش خو بهتر انجام شده و بدین ترتیب ورم بعد از جراحی بینی کاهش می یابد.

• عادات غذایی مناسب

آب ه مقدا کافی بنوشید و از مواد غذایی که موجل افزایش تورم می شوند دوری کنید.  نمک از جمله مواد غذایی است که سبب افزایش تورم می شود.

تغذیه صحیح در کاهش ورم بعد از جراحی بینی:

با توجه به این که جراحی بینی از انواع کم ریسک و کم عارضه در میان جراحی های زیبایی ست، با این حال برای برخی افراد نگرانی هایی به وجود می آید که چه مواجهه ای با عوارض ناخواسته عمل که یکی از آن ها ورم بینی ست باید داشته باشند و چطور می تواند میزان ورم را کنترل نمایند. طبیعی ست که در جراحی باز برش هایی در طرفین سوراخ بینی و اطراف آن ایجاد می شود و تا زمان بهبودی جای زخم ها ممکن است این نواحی ملتهب و متورم باشند. اما رعایت نکات تغذیه ای می تواند در به حداقل رساندن این موارد کمک بسزایی نماید.

چه باید ها و نبایدهایی در برنامه غذایی برای رفع ورم موثرند ؟

• مصرف مایعات و آب سبب هیدراته ماندن بدن و جلوگیری از کم آبی خواهد شد. همچنین آب می تواند به دفع سموم اضافه کمک نماید و در نتیجه به کاهش ورم بعد از جراحی بینی بیانجامد.
  • در علم پزشکی و جراحی های زیبایی ، تاثیر گذاری نوشیدن آب کرفس تایید نشده است اما برای نوشیدن آن منعی وجود ندارد و در تعدادی از افراد که تجربه عمل جراحی بینی داشته اند نشان داده است که نوشیدنش تاثیرگذار بوده است. مصرف آب آناناس به دلیل دارا بودن بروملین و آب هویج که حاوی ویتامین های بسیاری است ، در بهبود زخم و در نهایت کاهش تورم اثربخشی قابل توجهی داشته اند.
  • مصرف عسل باوری رایج است که می تواند تورم را کمتر نماید. شکی نیست که عسل به دلیل مغذی بودن برای بدن مفید است اما هیچ گونه سندی گواه بر موثر بودن مصرف آن در به حداقل رساندن تورم و التهاب بینی بعد از رینوپلاستی وجود ندارد. در آخر لازم است اشاره کنیم از مصرف خودسرانه داروهای گیاهی برای بهبودی جدا خودداری نمایید و پیش از مصرف آنها قبل و بعد از عمل از پزشک خود راهنمایی و مشاوره بگیرید ؛ چرا که برخی از گیاهان حاوی ترکیباتی هستند که موجب افزایش خونریزی در ناحیه زخم می شوند و می توانند پروسه ریکاروی را به تاخیر بیاندازند.