سپتورینوپلاستی که دکتر مهدی بنائی در انجام آن از مهارت ویژه ای برخوردار می باشد، یک روند جراحی پلاستیک است که در آن قسمت بیرونی بینی و سپتوم داخلی بینی تحت عمل جراحی قرار می گیرد. سپتوم بینی ، دیواره ای است که دو بخش بینی را از هم جدا می کند. روند جراحی عمدتاً برای بیمارانی انجام می شود که از انواع مختلف انسداد های بینی رنج می برند.

سپتورینوپلاستی

این روند جراحی، علاوه بر حذف انسداد داخلی، با هدف بهبود دادن شکل ظاهری بینی به خدمت گرفته می شود. وقتی انسداد داخلی بینی رفع شد، جریان هوا در حفره های بینی بهبود می یابد و بیمار قادر است به راحتی از راه بینی نفس بکشد. در این روند در واقع، ترکیبی از دو روند جراحی سپتوپلاستی و رینوپلاستی اجرا می شود.

روند سپتوریـنوپلاستی

سپتورینوپلاستی یک روند جراحی است که تحت بیهوشی عمومی انجام می شود و می تواند بین دو تا دو ساعت و نیم بر حسب هر بیمار، زمان بر باشد. در این روند، جراح برشی را در داخل بینی ایجاد کرده، مخاط بینی را بالا کشیده و بخشی از استخوان و غضروف که راه عبور هوا را مسدود کرده است، بر می دارد و بافت باقی مانده را در موقعیت مناسب قرار می دهد. در بخش دوم این روند، جراح از همان برش استفاده کرده یا برش متفاوتی را بمنظور شکل دهی مجدد بینی انتخاب می کند.

مشکلات سپتورینوپلاستی

با توجه به این حقیقت که این یک روند جراحی است، برخی مشکلات خاص نیز با آن همراه خواهد بود. این مشکلات گاهی در طول روند نمایان می شود، ولی بلافاصله بعد از جراحی، خاتمه می یابند. درک این موضوع که در برخی موارد مشکلات به بیهوشی و موقعیت های اضطراری مرتبط بوده و به مدیریت صحیح نیاز دارد، از اهمیت به سزایی برخوردار است. با این وجود، به منظور جلوگیری از بروز مشکلات مربوط به بیهوشی، پزشک درباره تاریخچه پزشکی و آلرژی ها، قبل از جراحی با شما گفتگو می کند.

برخی عوارض مرتبط با جراحی، شامل موارد زیر می باشد:

• هماتوم
  • آسیب دیدن اعصاب
  • انسداد بینی
  • آسیب دیدن حس بویایی

اقدامات قبل از سپتورینوپلاستی

سپتورینوپلاستی می تواند یک روش موثر برای بهبود تنفس و ظاهر شما باشد. با انجام اقدامات قبل از عمل و پیروی از دستورالعمل های جراح خود، میتوانید به اطمینان از یک تجربه مثبت و بهبودی سریع کمک کنید. حالا چه اقداماتی باید قبل از سپتورینوپلاستی انجام دهیم ؟

1. مشاوره قبل از عمل :
    در طول مشاوره قبل از عمل ، جراح شما سابقه پزشکی شما را بررسی می کند ، معاینه فیزیکی انجام می دهد و در مورد انتظارات شما از جراحی صحبت می کند. جراح همچنین دستورالعمل های خاصی را به شما ارائه می دهد ، مانند اجتناب از مصرف برخی داروها و قطع مصرف سیگار قبل از عمل.
  2. آزمایشات و داروها :
    جراح شما ممکن است آزمایش خون یا سایر آزمایشات را برای بررسی وضعیت سلامتی شما تجویز کند. ممکن است لازم باشد مصرف برخی داروها مانند داروهای رقیق کننده خون یا داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) را قبل از عمل قطع کنید.
  3. روز عمل :
    در روز عمل، جراح از شما می خواهد که لباس های راحت بپوشید و از آرایش و عطر خودداری کنید. همچنین باید از خوردن و آشامیدن 6 تا 8 ساعت قبل از عمل خودداری کنید. یک همراه باید شما را به مطب جراح ببرد و بعد از عمل شما را به خانه برگرداند.
  4. بهبودی :
    پس از سپتورینوپلاستی، تورم، کبودی و درد خفیف را تجربه خواهید کرد. جراح شما داروهایی برای کاهش درد و تورم به شما تجویز می کند. همچنین باید از فعالیت های شدید خودداری کنید و به مدت یک تا دو هفته استراحت کنید.

به یاد داشته باشید که حتما :

• تمام دستورالعمل های جراح خود را به دقت دنبال کنید.
  • در صورت مشاهده هرگونه عوارض جانبی مانند تب ، خونریزی شدید یا درد غیرقابل کنترل ، فوراً با جراح خود تماس بگیرید.
  • و در نهایت صبور باشید و به بدن خود زمان بدهید تا بهبود یابد.

ریکاوری در جراحی سپتورینوپلاستی چگونه است؟

بعد از جراحی بیمار تورم در داخل و خارج بینی را برای دو هفته تجربه می کند. استفاده از کیسه های یخ بلافاصله بعد از جراحی توصیه می شود. همچنین بعد از جراحی، خونریزی بینی اتفاق خواهد افتاد، ولی از آنجایی که این ناحیه تحت برخی تغییرات قرار گرفته و بسیاری از عروق خونی آسیب دیده اند، این امر کاملاً نرمال می باشد. در بخش بیرونی بینی و نواحی اطراف آن، کبودی، آشکار خواهد بود. برخی بیماران برای دو تا سه هفته اول بعد از جراحی، تا زمان فروکش کردن تورم، در زمان تنفس دچار مشکل می شوند. با این وجود، اکثر بیماران دو تا سه هفته بعد از جراحی، می توانند فعالیت های نرمال خود را از سر بگیرند.

در طول دوره ریکاوری، گچ و اسپلینت به منظور تضمین یک فرایند بهبود موفق، مورد استفاده قرار می گیرد. نتایج نهایی سپتورینوپلاستی بعد از فروکش کردن تورم و کبودی و تکمیل روند بهبود، قابل مشاهده خواهد بود. در طول دوره ریکاوری، بهتر از تلاش کنید تا سرما نخورید، چون سرماخوردگی باعث ایجاد عفونت در ناحیه تازه درمان شده می شود. با توجه به زیاد بودن منابع عفونت بالقوه در اماکن عمومی، از رفتن به این مکان ها خودداری کنید.