پولیپ بینی توده هایی غیرسرطانی هستند که در بیشتر موارد بر اثر آسم و آلرژی در بینی فرد ایجاد شده، در برخی موارد نفس کشیدن را برای وی مختل کرده و موجب بروز مشکلات دیگری همچون سینوزیت در او می شوند که در این صورت نیازمند درمان خواهند بود. اما نکته ای که در درمان این بیماری اهمیت بسیاری دارد ، مراقبت های بعد از عمل پولیپ بینی است. این مراقبت ها نقش بسزایی در ماندگاری اثر بعد از عمل و کوتاه کردن دوره نقاهت دارند.

مراقبت های بعد از عمل پولیپ بینی

برخی از پولیپ ها به طور خود به خود از بین رفته و برخی دیگر که کوچک هستند نیاز به درمان ندارند اما در برخی موارد که پولیپ بزرگ و دردسرساز است باید درمان شود. پزشک ابتدا با روش هایی همچون دارو درمانی به برطرف کردن این ضایعه اقدام می کند. و در صورت برطرف نشدن ، راهی جز جراحی پولیپ و خارج کردن آن از بینی وجود ندارد. برای دستیابی به بهترین نتایج از عمل پولیپ در بینی و جلوگیری از برگشت آن باید نکات و مراقبت های بعد از عمل پولیپ بینی را که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم ، به دقت رعایت کنید.

تغذیه از مراقبت های بعد از عمل پولیپ بینی

پس انجام هر پروسه جراحی رعایت رژیم غذایی به کوتاه شدن دوره نقاهت شما و دریافت بهترین نتیجه از پروسه عمل ، کمک شایانی می کند. بدین ترتیب بهتر است بعد از انجام فرآیند عمل نیز از نظر تغذیه مراقبت های لازم را انجام دهید.

  • بعد از انجام پروسه عمل ، مقدار کافی آب بنوشید ؛ نوشیدن آب موجب بهتر شدن گردش خون می شود و در کاهش سرگیجه شما تاثیر می گذارد.
  • استفاده از آبمیوه هایی مانند آب آناناس و آب کرفس نیز التهاب ایجاد شده در صورت شما را کاهش می دهد.
  • بهتر است بعد از اتمام فرآیند عمل در روز های اول از غذاهای نرم و سوپی استفاده کنید. میل کردن چنین غذاهایی سبب استراحت عضلات صورت می شود و درنتیجه به بهبود عمومی شما کمک می کند.
  • مصرف میوه ها ، سبزیجات و غلات را در رژیم غذایی خود جای دهید. این مواد غذایی سرشار از کربوهیدرات هستند ؛ درنتیجه در درمان شما تاثیر بسزایی دارند.
  • از پروتئین های سالم نظیر گوشت گوسفند بهره ببرید.
  • مصرف ویتامین ها و مینرال هایی (ترکیبی از ویتامین ها) نظیر ویتامین K , E , D , C آهن و زینک نیز به بهبودی شما کمک می کنند. (لازم به ذکر است که مصرف این ویتامین ها باید توسط پزشک و با توجه به شرایط بدنی شما تجویز شود.)

نحوه خوابیدن از مراقبت های بعد از عمل پولیپ بینی

هنگام خوابیدن باید سر با بدن زاویه 30 الی 45 درجه تشکیل دهد ؛ بنابراین برای رسیدن به این زاویه ، لازم است از دو بالشت در زیر سر خود استفاده کنید. توجه داشته باشید که تا اتمام دوره نقاهت باید کاملا طاق باز بخوابید و از مایل شدن به اطراف خودداری کنید.

پیاده روی از مراقبت های بعد از عمل پولیپ بینی

پیاده روی با تاثیر مثبت در سیستم گردش خون ، دوره نقاهت را کاهش داده و سبب بهبود شما می شود. این فعالیت ورزشی در صورتی که آرام و بدون بالا رفتن ضربان قلب انجام شود ، تورم ناشی از جراحی پولیپ را نیز کاهش می دهد.

نحوه استحمام بعد از عمل پولیپ بینی

بعد از انجام فرآیند مذکور بهتر است به مدت 2 هفته از تماس با آب گرم خودداری کنید ؛ بنابراین بهتر است با آب گرم استحمام نکنید. همچنین از نوشیدن نوشیدنی های گرم نیز در این دوره اجتناب کنید.

نحوه نگه داشتن سر از مراقبت های بعد از عمل پولیپ بینی

بعد از انجام پروسه عمل ، سر خود را پایین یا بالا نگیرید. بهترین زاویه سر در این دوران زاویه 90 درجه و عمود است. بهتر است حتی هنگام خون ریزی احتمالی نیز سر خود را بالا نبرید. رعایت این نکته از مراقبت های بعد از عمل پولیپ بینی در بهبود شما نقش بسزایی دارد.

مسواک زدن بعد از انجام پولیپ در بینی

ابتدا در انتخاب مسواک خود دقت کنید ؛ مسواک باید کاملا نرم باشد. هنگام مسواک زدن نیز به خصوص دندان های بالایی را به آرامی و بدون هیچ گونه فشاری ، عاری از هرگونه آلودگی کنید.

مراقبت های بعد از عمل پولیپ بینی

اقدامات و مراقبت های بعد از عمل پولیپ بینی

  • مهم ترین نکته بعد از جراحی پولیپ این است که تمام دقت خود را به کار گرفته و از بینی خود در برابر حتی کوچک ترین و آرام ترین ضربه ها محافظت نمایید.
  • استراحت کردن به روند بهبودی شما کمک می کند اما به هیچ عنوان نباید بیشتر از 24 را به طور مطلق استراحت کنید. در غیر اینصورت و به دنبال عدم تحرک ممکن است فرد با عوارضی همچون لخته شدن خون در پا و یبوست مواجه شود که برای وی مشکل ساز خواهد شد.
  • به دلیل تاثیر مواد آرام بخش و بیهوشی ممکن است فرد هنگام بلند شدن دچار سرگیجه شود بنابراین توصیه می شود جوانب احتیاط را رعایت نموده و از فردی برای بلند شدن کمک بگیرید.
  • انجام فعالیت های شخصی و کارهای روزمره بعد از 24 ساعت مانعی ندارد البته به شرطی که فرد طی 7 روز ابتدایی فعالیت های شدید و سنگین انجام ندهد.

سایر مراقبت های بعد از درمان پولـیپ بینی

  • خودداری از قرار گرفتن در محیط های پر گرد و غبار ضرورت دارد.
  • اگر سیگار مصرف می کنید باید به مدت حداقل 14 روز استفاده از آن را کنار بگذارید زیرا موجب کوچک شدن ریز رگ های بینی و کند شدن روند بهبودی می شود.
  • حتی اگر شخصاٌ سیگار نکشید ولی در معرض دود سیگار باشید، بینی تان دچار التهاب شده و این امر روند و زمان بهبودی تان را به تاخیر خواهد انداخت.
  • بروز کمی درد بعد از جراحی کاملاً طبیعی بوده و لازم نیست نگران شوید. برای تسکین این درد و مهار آن که البته شدید هم نیست می توانید از مسکن های تجویز شده توسط پزشک استفاده نمایید. توجه به این نکته از مراقبت های بعد از عمل پولیپ بینی سلامتی شما را تضمین می کند.
  • خونریزی از جمله شایع ترین عوارضی است که احتمال بروز آن بعد از جراحی پولیپ در بینی وجود دارد؛ هرچقدر خشکی بینی شدیدتر و میزان آن بیشتر باشد احتمال خونریزی بیشتر خواهد شد. از همین رو دکتر مهدی بنائی استفاده از محلول های مخصوص که موجب کاهش میزان خشکی بینی می شوند را برای بیماران خود تجویز می نمایند.
  • برای حداقل 2 هفته اقدام به مصرف نوشیدنی هایی که حاوی الکل هستند نکنید زیرا تاثیر زیادی در نازک شدن رگ و رقیق شدن خون و در نهایت خونریزی بینی دارند.
  • سرتان را به سمت پایین خم نکنید، برای مدت طولانی در معرض نور مستقیم خورشید قرار نگیرید و هنگام خواب زیر سرتان را بالاتر از قفسه سینه قرار دهید.