قسمتی از تجربه بهترین نتیجه از جراحی زیبایی گوش یا اتوپلاستی در گرو رعایت مراقبت های بعد از جراحی گوش است. اگر تمایل دارید نتیجه بعد از جراحی گوش ، دلخواه شما باشد ، همچنین بعد از انجام آن با هیچ عارضه ای مواجه نوشید ، پیشنهاد می دهیم در ادامه این مطلب با مراقبت های بعد از اتوپلاستی آشنا شوید و آن ها را با تمام جزئیاتشان رعایت کنید. از این رو شما را به ادامه مطلب دعوت می کنیم.

پانسمان از مراقبت های بعد از جراحی گوش

پزشک بلافاصله پس از به اتمام رسیدن جراحی ، پانسمانی را بر روی گوش ها قرار می دهد.  این پانسمان به منظور جایگزینی با هدبند یا سربند است که با صلاحدید پزشک پس از حدود 1 تا 7 روز از روی گوش ها برداشته می شود؛ حفظ گوش ها در موقعیت جدید و محافظت از آن ها وظیفه اصلی این هدبند می باشد.

لازم به ذکر است که اگر هدف از جراحی گوش ، عقب کشیدن آن ها باشد ، ضرورت استفاده از این هدبند یا سربند دو چندان می گردد. بنا بر این این نکته از مراقبت های بعد از جراحی گوش را به درستی رعایت کنید.

برای مدت زمان 2 تا 4 هفته ، (زمان دقیق به پزشک بستگی دارد.) باید به طور مداوم و همیشگی از سربند استفاده کنید. پس از گذشت بازه زمانی مورد نظر ، زیباجو می تواند تنها هنگام شب از هدبند استفاده کند.

تغذیه از مراقبت های بعد از جراحی گوش

تغذیه تاثیر زیادی بر روند بهبودی شما دارد از همین رو نکات گفته شده در ادامه این مطلب را رعایت کنید:

  • در روزهای ابتدایی از خوردن غذاهای سفت خودداری کرده و غذاهای نرم و آبکی همچون سوپ و فرنی میل کنید. هضم مواد غذایی سفتی همچون هویج ،ته دیگ و مواردی نظیر آن ها ، نیاز به جویدن زیاد دارد. از طرفی عمل جویدن توسط فک بالا که قسمت انتهایی آن به گوش ها متصل است انجام می شود. لذا حرکات زیاد و شدید آن می تواند منجر به شدت یافتن ورم  و احساس درد در متقاضی شود.
  • ادویه جات و همچنین سدیم موجود در نمک تاثیر بسزایی در تشدید ورم گوش ها دارد. لذا از خوردن غذاهایی که حاوی مقدار زیادی از این مواد هستند ، همچون فست فودها، بپرهیزید.
  • برای کمک به بهبودی خود، به میزان زیاد مواد حاوی فیبر زیاد و همچنین آب و آبمیوه های تازه و طبیعی میل کنید.

مراقبت های بعد از جراحی گوش

صحیح خوابیدن از مراقبت های بعد از جراحی گوش

صحیح خوابیدن ، از جمله مواردی است که اگر درست انجام شود از تشدید کبودی و تورم بدر گوش ها جلوگیری می کند.

خوابیدن به حالت طاق باز  (به پشت) بهترین وضعیت برای خوابیدن بعد از جراحی زیبایی گوش است. زیرا در این موقعیت به گوش ها فشاری وارد نشده و در نتیجه آسیب نخواهند دید.

قرار گرفتن سر نسبت به سطح بدن نیز موجب می شود که ورم و کبودی سریع تر فروکش کندو تنفس راحت تر انجام شود. لذا هنگام خوابیدن و همچنین دراز کشیدن در زیر سرتان دو بالشت بگذارید.

ممنوعیت فین کردن از مراقبت های بعد از جراحی گوش

همانطور که می دانید ، مجاری داخلی گوش و بینی با یکدیگر ارتباط دارند ؛ بدین ترتیب فین کردن گرچه در بینی اتفاق می افتد ، اما می تواند در ساختار بینی درد ایجاد کند یا حتی به پروسه عمل ، آسیب برساند. بدین ترتیب پیشنهاد می دهیم در دوره نقاهت از فین کردن پرهیز کنید.

نحوه صحیح عطسه و سرفه کردن از مراقبت های بعد از جراحی گوش

درست به دلیلی که در بالا بیان شد ، عطسه و سرفه کردن گرچه از راه بینی است ، اما می تواند به گوش نیز فشار بیاورد. نکته ای که در این قسمت وجود دارد ، آن است که امکان جلوگیری از عطسه و گاهی سرفه وجود ندارد. بدین ترتیب چه باید کرد؟

هنگام احساس عطسه و سرفه ، جهت کاهش فشار بر گوش ، فقط دهان خود را باز کنید و بدین ترتیب فشار وارد شده به گوش را کم کرده و از آسیب به آن جلوگیری می کنید.

دوری از آب از مراقبت های بعد از جراحی گوش

در 3 الی 4 روز اول پس از اتوپلاستی ، از حمام کردن یا هر گونه تماس گوش با آب اجتناب کنید. بعد از گذشت این بازه زمانی ، امکان استحمام را دارید ؛ اما مدت زمان حمام باید بسیار کوتاه باشد و طی آن به هیچ عنوان گوش یا پانسمان شما خیس نشود.

از آن جایی که زخم شما تازه است ، تماس آب با گوش می تواند زمینه ایجاد عفونت را فراهم کند. بدین ترتیب به هیچ عنوان ، گوش خود را در معرض تماس با آب قرار ندهید.

در راستای مراقبت از عمل گوش و دوری از آب ، امکان رفتن به استخر ، سونا و مواردی نظیر آن ها تا خوب شدن کامل گوش ، ممنوعیت دارد.

مراقبت های بعد از جراحی گوش

ممنوعیت دارویی از مراقبت های بعد از جراحی گوش

بعضی از مسکن ها و داروها به دلیل عوارضی که دارند ، در دوران نقاهت اتوپلاستی و حتی چند روز قبل از انجام این پروسه ممنوع هستند. این داروها اغلب قرص های غیراستروئیدی و ضد التهاب هستند.  چند نمونه از داروهای ممنوع را در ادامه مطلب آورده ایم:

  • آسپرین
  • ایبوپروفن
  • ناپروکسن
  • استیل سالسیلیک اسید

این دارو ها سبب رقیق شدن خون می شوند ؛ از این رو احتمال خون ریزی را افزایش می دهند. هنگامی که خون ریزی افزایش پیدا کند یا خون رقیق شود ، ترمیم زخم نسبت به حجم خون ریزی به تعویق می افتد. بدین ترتیب از خوردن داروهای گفته شده اجتناب کنید.

مصرف ویتامین ها از مراقبت های بعد از جراحی گوش

در صورتی که پزشک لازم ببیند، ممکن است جهت درمان هر چه سریع تر یا کاهش دوران نقاهت شما ، ویتامین هایی برای شما تجویز کند. از مهم ترین مکمل ها که سبب ترمیم زخم و افزایش کلاژن سازی می شود ، ویتامین C و A است.

ویتامین c با افزایش کلاژن سازی در سطح پوست ، استخوان و غضروف ، درصدد ترمیم زخم شما بر می آید. همچنین این ویتامین با  افزایش تولید دوپامین در مغز ، شادابی و نشاط در شما ایجاد می کند. بنا بر این کاهش عوارض دوران نقاهت می شود.

بهتر است ویتامین C را همراه صبحانه و ناهار مصرف کنید. توجه داشته باشید که مصرف این قرص هنگام شب تاثیر زیادی روی تولید کلاژن نمی گذارد و سبب بی خوابی نیز می شود. بدین ترتیب از خوردن آن در هنگام شب پرهیز کنید. این نکته از مراقبت های بعد از جراحی گوش ، می تواند در کاهش دوران نقاهت شما تاثیر بسزایی داشته باشد.

ویتامین سی در میوه هایی نظیر پرتغال ، لیمو شیرین ، لیمو ترش ، نارنگی ، کیوی و دیگر موارد نیز وجود دارد.

ویتامین A را نیز می توانید به صورت قرص یا مواد غذایی ، وارد بدن کنید. این ویتامین در لبنیات ، تخم مرغ ، روغن کبد ماهی و بسیاری از مواد غذایی دیگر وجود دارد.

  • نکته !

جهت رعایت هر چه بهتر مراقبت های بعد از اتوپلاستی ، دوز مصرفی این ویتامین ها را از پزشک خود جویا شوید.

دیگر مراقبت های بعد از جراحی گوش

  • تا هنگامی که بهبودی کامل حاصل نشده، اقدام به مصرف دخانیات و نوشیدنی های حاوی الکل نکنید. ( حداقل دو هفته قبل و بعد از انجچام پروسه مذکور ، استعمال دخانیات و مصرف نوشیدنی های حاوی الکل ممنوع است.)
  • طی مدت زمان تعیین شده توسط پزشک اقدام به انجام فعالیت های پرفشار و سنگین نکنید. گردش خون با انجام چنین فعالیت هایی افزایش یافته و در نتیجه ورم گوش های تان تشدید می شود.
  • اقدام به جابجایی اجسام سنگین، ورزش های طاقت فرسا و انداختن سر به سمت پائین نکنید.
  • برای جلوگیری از ایجاد فشار در گوش ها، از پوشیدن لباس های یقه دار خودداری کنید. همچنین از لباس های دکمه دار استفاده نمایید.
  • به هیچ عنوان برای مدت زمان طولانی در معرض نور مستقیم خورشید قرار نگیرید و غیره.

مراقبت های بعد از جراحی گوش

چرا رعایت مراقبت های بعد از جراحی گوش اهمیت دارد؟

مراقبت های بعد از اتوپلاستی ، تثبیت کننده تغییرات انجام شده در عمل گوش است. رعایت این مراقبت ها زیبایی توام با سلامتی در متقاضیان ایجاد می کند. همچنین عدم رعایت آن ها ، ممکن است به سلامتی یا زیبایی و حتی هر دوی آن ها آسیب برساند. بدین ترتیب پیشنهاد می دهیم مراقبت های گفته شده را رعایت کنید.