مراقبت های بعد از جراحی پلک شامل نکاتی است که رعایت آن ها در کنار انتخاب یک پزشک خوب موجب می شود که بهترین نتایج از این جراحی پلک را داشته باشد.  این عمل که به اصطلاح با نام بلفاروپلاستی شناخته شده است ، جهت درمان و زیبایی متقاضی انجام می شود.

پشت گوش نیانداختن و انجام دقیق این نکات مراقبتی همچنین باعث می شود که بعد از جراحی، عوارض جدی در فرد بروز نکرده، در دوران نقاهت و روند بهبودی او تسریع ایجاد شود.

با توجه به میزان اهمیت این دستورالعمل ها ما در ذیل توضیحات جامعی را در این رابطه خدمت تان ارائه کرده ایم.

 

مراقبت های بعد از جراحی پلک

 

خوابیدن مراقبتی ویژه در سلامتی پلک بعد از عمل

هر رفتاری که دوره نقاهت بعد از بلفاروپلاستی را کاهش دهد، مراقبت های بعد از جراحی پلک محسوب می شود. از آن جا که نحوه درست خوابیدن در روند بهبودی پلک ها تاثیر بسزایی دارد ، بهتر است به نحوه خوابیدن خود بسیار دقت کنید.

هنگام خوابیدن دو بالشت زیر سر خود قرار دهید. ارتفاع بالشت ها باید به گونه ای باشد که زاویه سر نسب به بدن حدود 30 الی 45 درجه باشد. رعایت این نکته تورم و کبودی ناشی از عمل را کاهش می دهد.

مراقبت از بخیه پلک و آثار اسکار

بخیه هایی که در محل برش وجود دارد ، ممکن است جذبی یا غیر جذبی باشد. درصورتی که از بخیه جذبی در پلک ها استفاده شده است ، نیازی به کشیدن آن ها وجود ندارد. اما اگر بخیه های شما غیر جذبی است ببین 5 الی 7 روز پس از جراحی جهت کشیدن آن ها باید به پزشک مراجعه کنید.

همانطور که می دانید برش ها در عمل زیبایی پلک به گونه ای ایجاد می شود که بعد از انجام پروسه تغییر ، هیچ گونه آثار اسکار یا جای زخم در چشم نماند. اما درصورتی که به دلیل جنس پوست یا موارد دیگر نگران این موضوع هستید، موضوع را با پزشک درمیان گذاشته و از او بخواهید کرم های مخصوص به شما معرفی کرده و نحوه استفاده از آن ها را بیان کنند.

تغذیه و مراقبت های بعد از جراحی پلک

بعد از اتمام پروسه هنگامی که وضع جسمی شما برای خوردن و آشامیدن آمده شد ، ابتدا از نوشیدنی های شفاف بنوشید. همچنین بهتر است جهت جلوگیری از درگیری عضله های صورت از غذای نرم مانند سوپ و پوره بهره مند شوید.

لازم به ذکر است که در این دوران استفاده از غذاهای حاوی کالری و پروتئین در روند بهبودی شما نقش مهمی دارد. خوردن میوه و سبزیجات در کنار آب کافی می تواند مانع از کم آبی بدن شود و به وضعیت جسمی شما را رو به بهبود ببرد.

دوری از آفتاب

یکی دیگر از مراقبت های بعد از جراحی پلک ، دوری از آفتاب است. پوست پلک و اطراف آن بعد از پروسه تغییر پلک ها ، به نور آفتاب و اشعه تا مدتی ، حساس می شود. بنابراین از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم آفتاب خودداری کنید. همچنین هنگام قرار گرفتن در معرض تابش غیر مستقیم ، از عینک آفتابی و کرم ضد آفتاب با spf 50 بهره مند شوید.

رانندگی بعد از جراحی زیبایی پلک

رانندگی از فعالیت های است که جهت انجام آن ، فرد نیاز به تمرکز چشمی دارد. این موضوع در حالی است که در هفته اول شما باید از هرگونه فعالیتی که چشم در آن بسیار فعال است، خود داری کنید. پیشنهاد می دهیم هنگامی که نیاز به خوردن هیچ قرص مسکنی نداشتید ، رانندگی انجام دهید. این موضوع در حالی است که حداقل یک هفته از عمل پلک شما گذشته باشد. چرا که مسکن ها ممکن است خواب آور باشند و تمرکز افراد را کم کنند.

زمان شروع فعالیت

از آن جا که بلفاروپلاستی جزو جراحی های سرپایی محسوب شده و عمل سبکی است ، افراد می توانند خیلی زود به فعالیت کاری خود بازگردند. البته توجه داشته باشید هفته اول از انجام فعالیت هایی که ضربان قلب را افزایش می دهد و نیاز به استفاده زیاد از چشم دارد ممنوع است. بهتر است در این زمان فعالیت خود را از پیاده روی آرام در روز های اول آغاز کنید. (پیاده روی به بهبود شما کمک شایانی می کند.)

مصرف دارو از مراقبت های بعد از جراحی پلک

  • توجه داشته باشید بعد از عمل پلک ، استفاده از داروهای اسپرین و تمام داروهایی که ایجاد التهاب می کند ، ممنوع است.
  • در این هنگام از داروهای تجویزی پزشک استفاده کنید و درصورتی که مصرف دارویی خاصی دارید، موضوع را به پزشک گزارش کنید.
  • بعد از عمل ، احساس درد ، کشیدی ، سوزش و خارش پلک طبیعی است که البته پزشک جهت کنترل این موضوع دارو برای شما تجویز می کند.
  • تجویز آنتی بیوتیک ها به صورت موضعی (پماد) برای شما انجام می شود. استفاده از این پماد ها تا چند روز پس از عمل (بسته به تجویز پزشک) الزامی است ؛ اگر چه سبب تاری دید می شود.

نحوه استفاده از لوازم آرایشی

پیشنهاد می دهیم به مدت 2 هفته پس از انجام پروسه ، لوازم آرایشی استفاده نکنید. به خصوص از لوازمی مانند سایه چشم ، ریمل مژه ، ریمل ابرو و خط چشم به هیچ عنوان بهره نبرید. اما درصورت علاقه می توانید از کرم و دیگر مواد آرایشی که با پلک و اطراف آن تماس ندارد استفاده کنید.

بعد از جراحی پلک چه انتظاراتی باید داشت؟

این عمل زیبایی معمولاً به شکل سرپایی صورت می گیرد. به همین دلیل نیاز به بستری شدن فرد نبوده، بیمار در صورت نبود مشکل خاص و با صلاحدید پزشک بلافاصله بعد از عمل می تواند از بیمارستان ترخیص شود.

مقداری قرمزی و تورم در اوایل دوران نقاهت و بلافاصله بعد از جراحی در اطراف ناحیه هایی که بخیه خورده اند بروز می نماید که جای نگرانی نبوده و امری کاملاً طبیعی می باشد. شدت و میزان عوارض ذکر شده در هر فرد و با توجه به فاکتورهایی همچون منحصر به فرد بودن ویژگی های بدنی هر شخص، با دیگری تفاوت دارد.

خشکی چشم، تاری موقت دید و در برخی موارد حساسیت به نور از عوارضی هستند که ممکن است بعد از جراحی در فرد بروز نمایند.

مهم ترین نکات مراقبت های بعد از جراحی پلک

  • احساس کمی درد و تنگی در چشم بعد از این جراحی زیبایی کاملاً طبیعی می باشد. لازم به ذکر است که درد ناشی از عمل زیبایی پلک خارج از تحمل فرد نیست. با این حال پزشک برای تسکین آن مسکن هایی را برای تان تجویز می کند که در صورت نیاز می توانید اقدام به مصرف آن ها نمایید.
  • برای اینکه ورم ناشی از بلفاروپلاستی در کمترین زمان ممکن رفع شود می توانید اقدام به قرار دادن کمپرس سرد بر روی نواحی دارای تورم همچون پلک ها نمایید.
  • با استفاده از پمادهایی که پزشک برای تان تجویز می نماید، پلک های خود را چرب کنید.
  • برای اینکه از خشکی چشم ها جلوگیری شود باید از قطره های چشمی بهره بگیرید.
  • برخی فعالیت ها مانند تماشای تلویزیون و مطالعه کردن منجر به خشک شدن چشم ها می شوند، لذا به مدت 7 روز از انجام آن ها خودداری کنید.
  • به منظور ایجاد تسریع در روند فروکش کردن کبودی و تورم، هنگام خواب زیر سر خود دو بالشت قرار داده و بدین ترتیب آن را از سطح بدن تان بالاتر نگه دارید.
  • از انجام فعالیت هایی که فشار در چشم ها را افزایش می دهد بپرهیزید؛ از جمله این فعالیت های سنگین می توان به خم شدن و بلند کردن اجسام سنگین اشاره کرد.