همه چیز در مورد جراحی درمانی بینی

جراحی درمانی بینی : تصور اشتباهی که در رابطه با جراحی بینی وجود دارد این است که این عمل جراحی فقط با هدف برطرف کردن مشکلات ظاهری بینی و به بیان دیگر اهداف زیبایی صورت می گیرد در صورتی که به هیچ عنوان چنین نیست.

اهمیت بینی تنها به دلیل تاثیر زیادی که بر زیبایی صورت دارد نیست، این عضو به دلیل نقشی که در نفس کشیدن و بویایی نیز دارد بسیار حائز اهمیت می باشد. در برخی موارد مشکلاتی در بینی بروز می نماید که عملکرد صحیح آن را با مشکل مواجه می نماید. جراحی بینی روشی است که با انجام آن می توان بسیاری از این مشکلات را رفع و عملکرد بینی را بهبود بخشید.

جراحی درمانی بینی

پولیپ بینی

پولیپ بینی توده ای به شکل قطره اشک یا خوشه انگور است که ممکن است به رنگ خاکستری یا بی رنگ باشد. منشا پولیپ به طور معمول از خود بینی یا سینوس ها می باشد.

دلیل مشخصی برای به وجود آمدن این عارضه وجود ندارد اما عفونت های مزمن و التهابات را می توان به عنوان علل موثر در ایجاد پولیپ بینی معرفی نمود.

آلرژی بینی نیز یکی از عوامل موثر در پیدایش پولیپ بینی می باشد که به طور معمول با حساسیت های پوستی و آسم همراه است.

مخاط بینی بر اثر حساسیت دچار تورم شده و به صورت یک نسج اضافه در می آید که موجب پر شدن بینی شده و به مرور زمان بزرگتر می گردد.

لازم به ذکر است که درمان به موقع آلرژی موجب جلوگیری از ایجاد پولیپ شده یا منجر به، به تعویق افتادن بروز آن می شود.

پولیپ ها قابل لمس نبوده و اگر اندازه شان کوچک باشد طبیعی است که فرد متوجه حضور آن ها نشود.

پولیپ ها تنها در صورتی موجب مسدود شدن مجاری بینی می شوند که تعدادشان زیاد یا اندازه شان بزرگ باشد.

پولیپ بینی و سینوزیت مزمن علائم یکسانی دارند که در صورت مشاهده آن ها باید به یک متخصص گوش و حلق و بینی خوب مراجعه نمایید. این علائم عبارتنداز:

• خر و پف
  • آبریزش از پشت بینی
  • گرفتگی و انسداد مداوم بینی
  • عدم حس بویایی یا افت آن
  • احساس فشار بر روی پیشانی و صورت

بعد از اینکه پولیپ تشخیص داده شد، در صورت نیاز پزشک با استفاده از روش جراحی اقدام به برداشتن آن می نماید.

انحراف بینی

سوراخ ها یا همان حفره های بینی با سپتوم از هم جدا می شوند. در برخی از افراد این سپتوم به یک طرف منحرف می باشد که این امر تنفس فرد را با مشکل مواجه کرده و ممکن است با مشکلات بسیار دیگری همچون خونریزی مکرر، درد صورت، خر و پف و ایجاد ترشحات زیاد در پشت گوش و حلق می شود.

تشخیص این عارضه معمولاً با آندوسکوپی و در برخی موارد برای اطمینان با سی تی اسکن صورت می گیرد.

در صورت شدید بودن انحراف بینی تنها راه درمان آن جراحی می باشد.