اعتماد به نفس بسیاری از افراد به دلیل گوشتی و بزرگ بودن بینی شان پائین است و این امر موجب ناراحتی شان می شود ؛ اما افراد به دلیل نگرانی های زیادی که ناشی از باورهای اشتباهی همچون احتمال برگشت پذیری فرم این نوع بینی دارد از جراحی بینی گوشتی خود امتناع می نمایند. در صورتی که شما نیز به این دلیل جراحی بینی ، جهت اصطلاح فرم  انجام نمی دهید ، پیشنهاد می دهیم در ادامه این مطلب با ما باشد. در این مطلب به طور کامل این موضوع را شفاف سازی می کنیم. ما در ذیل به ارائه توضیحات جامعی در رابطه با بینی های گوشتی و احتمال بازگشت پذیری آن ها پرداخته ایم.

جراحی بینی گوشتی در ارومیه

علل به وجود آمدن بینی گوشتی :

ژنتیک : نقش اصلی در به وجود آمدن بینی گوشتی را ژنتیک ایفا می‌کند. اگر یکی از والدین یا هر دوی آنها بینی گوشتی داشته باشند، احتمال اینکه فرزند آنها نیز بینی گوشتی داشته باشد، افزایش می‌یابد.
ضخامت پوست : ضخامت پوست یکی از عوامل مهم در تعیین نوع بینی است. افراد با پوست ضخیم‌تر بیشتر احتمال دارد که بینی گوشتی داشته باشند.
غدد چربی : غدد چربی فعال در پوست بینی، چربی بیشتری تولید می‌کنند که این امر می‌تواند باعث ضخیم‌تر شدن پوست و بزرگ‌تر شدن منافذ آن شود.
نژاد : برخی از نژادها، مانند نژاد ایرانی، بیشتر مستعد داشتن بینی گوشتی هستند.
پره های بزرگ : پره های بزرگ بینی، یکی از ویژگی های بارز بینی های گوشتی است. پره های بزرگ به دلیل ضخامت پوست و غضروف ضعیف، به راحتی آویزان می شوند.
عوامل محیطی : عوامل محیطی مانند قرار گرفتن در معرض نور خورشید، می تواند باعث ضخیم تر شدن پوست بینی و تشدید ویژگی های بینی گوشتی شود.
آسیب های پوستی : آسیب های پوستی مانند زخم و اسکار، می تواند به ضخیم تر شدن پوست بینی و ایجاد گوشت اضافه در آن ناحیه منجر شود.
مشکلات تنفسی : مشکلات تنفسی مانند انحراف تیغه بینی، می تواند باعث تورم و ضخیم شدن پوست بینی شود.

اقدامات قبل از جراحی بینی گوشتی

در صورت انجام این اقدامات شما می توانید بخشی از نگرانی های خود را از بین ببرید و عمل بی مشکل و خطر را تجربه نمایید. این اقدامات مورد نیاز عبارتند از:

در جلسات مشاوره قبل از انجام پروسه در روز اول شما درباره خواسته و هدف خود از این جراحی با پزشک خود مشورت می کنید. در این جلسه شما باید تمامی خواسته ها و انتظارات خود را با پزشک درمیان بگذارید و او را از داروهای مصرفی ، بیماری های خاصی که به آن مبتلا هستید یا بوده اید و سابقه پزشکی کامل خود مطلع نمایید. همچنین آزمایشات مورد نظر پزشک را انجام دهید و نتیجه آنها را به او اطلاع دهید. در صورت تجویز هر گونه دارو یا مورد دیگر توسط جراح آن را مرتبا و کاملا مصرف کنید. روزقبل از جراحی خود از مقدار کافی مایعات استفاده نمایید ، این مورد از اهمیت بالایی برای حفظ سلامتی شما برخوردار است.

شما بعد از انجام این پروسه توانایی حمام کردن را ندارید. بنابراین بهتر است شب قبل از جراحی بینی گوشتی به حمام بروید. همچنین از مصرف داروهایی مانند آسپرین و ایبوپروفن تا دوهفته قبل از عمل خودداری نمایید ؛ زیرا باعث افزایش احتمال و مقدار خونریزی در هنگام جراحی بینی می شوند. ضمنا مصرف دخانیات و مشروبات الکلی می توانند باعث اختلال در اکسیژن رسانی به خون گردند. بنابراین تا دو هفته قبل از از مصرف موارد ذکر شده خودداری نمایید. حداقل هشت ساعت قبل از جراحی چیزی نخورید ؛ زیرا هنگام پروسه نیاز است ، که معده شما خالی باشد. در روزی که می خواهید جراحی را انجام دهید از لاک و لوازم آرایشی دیگر استفاده ننمایید. در ضمن آقایان نیاز دارند تا ریش و سبیل خود را قبل از جراحی بینی گوشتی اصلاح کنند.

ساختار بینی گوشتی

  • بخش عمده بینی های گوشتی متشکل از غده های چربی ، پوست و چربی هستند و ساختمان غضروفی-استخوانی آن ها از استحکام بالایی برخوردار نیست. در عوض پره های بینی های گوشتی ضخیم و باز بوده و نوک آن در اغلب موارد پهن و گرد است.
  • به دلیل چرب تر بودن پوست آقایان و همچنین وجود هورمون های جنسی مردانه در آن ها ، بینی های گوشتی به طور معمول در آقایان بیشتر از خانم ها مشاهده می شود.
  • قسمت تحتانی بینی های گوشتی پهن تر و تیغه آن ها ضخیم بوده و همچنین ارتفاع تیغه بینی از کناره بلند است. اگر بخواهیم مثالی ملموس از بینی گوشتی خدمتتان معرفی کنیم ، بینی آفریقایی نمونه ای بارز و فوق العاده از بینی های گوشتی می باشد.

نحوه جراحی بینی گوشتی

هدف اصلی از جراحی این نوع بینی، شکل دادن تیغه و نوک بینی و همچنین تا حد ممکن باریک کردن نیمه تحتانی آن است. همانطور که در فوق گفتیم ساختمان بینی گوشتی ضعیف است از همین رو دکتر مهدی بنائی تمام تلاش خود را به کار می گیرند که در حین جراحی و فرم دهی بخش زیادی از استخوان و غضروف های بینی برداشته نشود مگر در صورتی که بینی دارای قوز و برآمدگی باشد. در این بینی های گوشتی جهت جلوگیری از بازگشت پذیری فرم بینی ، ساختار غضروف مستحم شده و سپس تراشیده می شود. محم سازی غضروف همان مرحله ای است که از بازگشت فرم بینی جلوگیری می کند. در گذشته از آن جا که این مرحله انجام نمی شد ، بعد از مدتی به نوک بینی فشار وارد می شد و مجدد حالت افتاده پیدا می کرد ؛ اما امروزه چنین نخواهد بود.

جراحی بینی گوشتی - دکتر بنائی

تکنیک های جراحی بینی گوشتی 

  • کاهش چربی بافت نرم : جراح به منظور بهتر نشان دادن ویژگی های بینی به طور ماهرانه ای اقدام به کم و نازک کردن چربی های بافت نرم به خصوص چربی های نوک بینی می کند.
  • پیوند غضروف : به دلیل ضخامت زیاد پوست بینی ، مشخصه های بینی به خوبی قابل مشاهده نیستند به همین دلیل جراح بینی از پیوند غضروف یا همان گرافت گذاری برای هرچه بهتر نشان دادن ویژگی های نوک و پل بینی بهره می گیرد. این کار ظاهر بینی های گوشتی که دارای نوک ضعیف و رو به پایین هستند را بهبود بخشیده و موجب مستحکم شدن غضروف ضعیف بینی می شود.
  • کاهش تناسب اندازه بینی : چنانچه بین اسکلت و پوست بینی فاصله خیلی زیادی وجود داشته باشد احتمال ایجاد چربی اضافی زیاد خواهد بود. با ایجاد چربی اضافی، شکل بینی به طور نامطلوبی تغییر می کند که دکتر مهدی بنائی برای پیشگیری از بروز این مشکل از تکنیک های مخصوصی بهره می گیرد.
  • پشتیبانی ساختاری بینی : به دلیل زیاد بودن بافت های چربی و همچنین ضخیم بودن پوست بینی های گوشتی ، این نوع بینی دارای وزن زیادی است. به همین دلیل ساختار آن باید قوی و مستحکم باشد تا قادر به تحمل وزن بینی باشد.

در گذشته هیچ یک از اقدامات فوق برای جراحی بینی گوشتی استفاده نشده و فقط سایز بینی کمتر می شد که این امر موجب می شود تا فرم بینی بعد از مدتی به شکل اولیه خود بازگردد. اما امروزه و با بکارگیری تکنیک های فوق، احتمال برگشت پذیری بینی های گوشتی به صفر رسیده است.

جراحی بینی گوشتی - دکتر مهدی بنائی

تورم بینی بعد از جراحی بینی گوشتی

به دلیل ویژگی های ساختاری بینی گوشتی ، بعد از جراحی ورم زیادی در این نوع بینی نسبت به بینی استخوانی _ که نوع دیگر بینی است _  بروز می نماید. همچنین به نسبت بینی های استخوانی ، زمان بیشتری برای فروکش کردن کامل تورم بینی های گوشتی نیاز است. البته با رعایت برخی نکات که در مقاله مراقبت های بعد از عمل بینی به آن ها اشاره کرده ایم می توانید به روند فروکش کردن تورم سرعت ببخشید.

جراحی بینی گوشتی با فرم طبیعی

عمل زیبایی بینی نه تنها بینی را دوباره شکل می دهد، بلکه تاثیر قابل ملاحظه ای نیز بر روی توازن ویژگی های صورت دارد. شکل دهی مجدد بینی شامل برداشتن قوز، باریک کردن نوک پهن، بالا کشیدن بینی آویزان، صاف کردن بینی کج، کاهش اندازه بینی و اصلاحات دیگر می باشد. بینی طبیعی یکی از فرم های بعد از جراحی است که بینی گوشتی را تنها به این شکل می توان فرم داد.

در جراحی بینی گوشتی با فرم طبیعی به چه مواردی توجه می شود؟

نسبت های صورت در یک حالت عمودی در نظر گرفته می شود، بطوریکه بینی در یک سوم صورت جا گرفته و یک سوم صورت به پیشانی و دو سوم باقی مانده آن به بخش پایینی صورت اختصاص داده می شود. در حالت افقی، پهنای صورت در قسمت پایه، باید شبیه فاصله بین چشم ها باشد. در طول جلسه مشاوره، در زمان ترسیم بینی توسط جراح، بیمار می تواند مشاهده کند که نسبت های بینی بعد از جراحی چگونه خواهد بود. تنها یک شکل بینی وجود ندارد که با تمام انواع صورت ها متناسب باشد. بینی باید با صورت بیمار هماهنگ باشد و جراح نهایت تلاش خود را به کار می گیرد تا بینی مناسب را برای هر بیمار بیابد. بهترین تحسین ، تعریف و تمجیدی که پزشک بعد از انجام جراحی از سوی بیمار خود دریافت می کند، شنیدن این جمله است” بینی جدید من، بسیار طبیعی بنظر می رسد، انگار از همان بدو تولد به همین شکل بوده است”.

دستیابی به نتایج طبیعی

بهترین روش برای دستیابی به نتیجه طبیعی، مطالعه نسبت های صورت بیمار قبل از جراحی می باشد. مشاوره اولیه با بیمار از اهمیت بالایی برخوردار است چون در این جلسه، پزشک دقیقاً ارزیابی می کند که بیمار به چه نتیجه ای دست خواهد یافت و به بیمار اجازه می دهد تا دریابد که آیا اهدافش منطقی و امکان پذیر است یا خیر. تکنیک استفاده شده برای دستیابی به نتیجه طبیعی ، در بیماران مختلف متفاوت است.

ریکاوری بعد از جراحی بینی گوشتی

روند رینوپلاستی، بر حسب نوع روند 1 تا 2 ساعت طول می کشد. اگر مشکل تنها به بخش بیرونی بینی مربوط باشد، یعنی بینی تنها به دلایل زیبایی تحت درمان قرار گرفته باشد، اجرای روند به زمان کمتری نیاز خواهد داشت.

نتایج نهایی بعد از جراحی بینی گوشتی چه مدت آشکار می شود؟

رینوپلاستی یک جراحی بسیار پیچیده است . بیمار می تواند به طور میانگین، بعد از یک سال نتیجه نهایی رینوپلاستی را بر روی بینی خود مشاهده کند. اگر بیمار قبلاً هم جراحی بینی گوشتی انجام داده باشد، زمان ریکاوری بیش از یک سال طول خواهد کشید.گاهی اوقات روش های مختلف از قبیل پیوند استخوان از بخش های دیگر بدن بر روی بینی باید انجام شود. در چنین موارد خاصی زمان ریکاوری طولانی تر خواهد بود.

مدت زمان جراحی بینی گوشتی چقدر طول می کشد؟

زمان مورد نیاز برای عمل بینی بستگی به نوع بینی ، نوع جراحی به روش باز یا بسته و به ویژه مهارت و تبحر بهترین جراح دارد. فرایند رینوپلاستی گوشتی به طور میانگین دو ساعت به زمان نیاز دارد لازم به ذکر است که این بازه زمانی در برخی موارد بیشتر و یا کمتر می شود که این میانگین تماما بسته به شرایط بینی و خواسته متقاضی جراحی می باشد. در زیر عوامل وابسته به این بازه زمانی را به طور مفصل توضیح داده ایم :

  • مدل بینی: عمل بینی های گوشتی عمدتا بیشترین زمان را به نسبت دماغ های استخوانی نیاز دارند
  • نوع مدل جراحی: انتخاب رینوپلاستی با استفاده از متد باز یا بسته بر مدت زمان انجام جراحی موثر است. در عمل های ترمیمی درصد تغییر مجدد نیز بر زمان مورد نیاز تاثیر گذار است.
  • مهارت جراح: واضح است که هر قدر پزشک با تجربه و ماهر باشد مدت زمان کمتری را برای انجام عمل بینی نیاز دارد.

هزینه عمل بینی گوشتی چقدر است؟

قیمت عمل بینی گوشتی از مدل استخوانی طبیعتا بیشتر است. به علت اینکه انجام این عمل نیاز به دقت و پیچیدگی بیشتری نسبت به رینوپلاستی بینی استخوانی دارد. مدل بینی گوشتی بخاطر وجود پوست ضخیم در ناحیه غضروف های بینی اغلب عمل سختی به حساب می آید. برای برآورد هزینه ها باید یکسری از عوامل موثر در قیمت جراحی بینی گوشتی را در نظر داشت. به عنوان مثال: کلینیک مد نظر از لحاظ جغرافیایی ، دستمزد جراح ، نوع روش انتخابی جراحی بینی گوشتی و میزان تغییرات ، همگی از دلایل موثر بر هزینه نهایی به حساب می ایند که فرد با دانستن مبلغ هر کدام از این ها می تواند به نسبت شرایط بینی خود ، هزینه نهایی را بدست آورد.

مهم ترین ویژگی های بینی گوشتی چه مواردی هستند؟

  • پوست ضخیم بینی
  • غضروف ضعیف در بینی
  • عرض زیاد بینی
  • پره های گشاد بینی
  • افتادگی و انحراف بینی

اما یکی از مشخصه های اصلی بینی گوشتی، گرد بودن بیش از حد نوک بینی و پهن بودن پل بینی می باشد. به گونه ای که با دست زدن به نوک آن می توانید غدد چربی بینی خود را احساس کنید. اگر مشخصات گفته شده در بینی شما نیز وجود دارد در دسته بینی های گوشتی قرار می گیرید و نیاز به انجام جراحی بینی گوشتی دارید. البته باید گفت که تغییرات حاصل در بینی گوشتی نظیر تغییر روی غضروف و استخوان بینی، به دلیل ضخیم بودن بافت پوست بینی به خوبی دیده نمی شود. در عمل بینی گوشتی به منظور جلوگیری از ایجاد گوشت اضافه و اسکار، دستکاری های استخوانی و غضروفی به گونه ای انجام می شود تا مانع از فاصله و فضای خالی میان استخوان بندی و پوست بینی شود. در پایان باید گفت که اگر جزو آن دسته افرادی باشید که بینی گوشتی شما دارای غضروف بزرگ و پهنی می باشد، ایجاد فرم دلخواه توسط پزشک راحت تر صورت می گیرد اما اگر بینی گوشتی شما دارای پوست ضخیم و غضروف های کوچکی است، جراحی مقداری پیچیده تر می شود که با وجود روش های جدیدی پزشکی می توان نوک بینی را جمع تر و از حالت گوشتی خارج کرد.

روش های جلوگیری از برگشت بینی به حالت اولیه در جراحی بینی گوشتی

در بینی های گوشتی، اسکلت بینی ضعیف است بنابراین جراح به هیچ عنوان اسکلت ضعیف بینی گوشتی را، ضعیف تر نمی کند و حتی در مواردی به تقویت غضروف بینی نیز می پردازد تا فرم دهی در جراحی بینی گوشتی راحت تر انجام گیرد و از بازگشت بینی به شکل اولیه نیز جلوگیری کند. یکی از مهم ترین اقداماتی که می توان در جهت تقویت اسکلت بینی انجام داد، پیوند غضروف بینی است که در این روش از غضروف بخش هایی از بدن مانند لاله گوش یا دنده فرد استفاده شده و ساختار اسکلتی بینی را تقویت می کنیم. در پایان نیز باید ذکر کنیم انجام این پیوند در عمل بینی گوشتی هیچ تاثیری در ظاهر گوش فرد ندارد و جای هیچ نگرانی باقی نمی گذارد.