بینی شکسته ، به ترک یا شکستگی در استخوان های بینی اطلاق می شود. این شکستگی یا ترک خوردگی اغلب در پل بینی رخ داده و غضروف مجاور به خصوص سپتوم را نیز درگیر می کند. سپتوم بینی ، دیواره انعطاف پذیری است که سوراخ های بینی را به دو قسمت تقسیم می کند ؛ با آسیب دیدن ناحیه مذکور جراحی بینی شکسته یا سپتوپلاستی جهت رفع آسیب رخ داده توسط دکتر مهدی بنائی ، بهترین جراح بینی ارومیه انجام می شود. در ادامه اطلاعات مفیدی در رابطه با این جراحی بینی بیان می کنیم. در شکستگی ملایم ، تورم و خونریزی جزئی در بینی ایجاد می شود. در شکستگی های شدید بدشکلی قابل ملاحظه ای در بینی رخ می دهد ؛ به طوری که بینی اغلب از موقعیت خط میانی خود منحرف می شود. شکستگی با این شدت بزرگی، خونریزی بیشتر ، انسداد سوراخ های بینی و حتی جریان هوای ناقص را به همراه دارد.

جراحی بینی شکسته

چه عواملی باعث شکستگی و در نهایت جراحی بینی شکسته می شود؟

آناتومی بینی و موقعیت آن بر روی صورت آن را به عضو حساس و آسیب پذیری تبدیل کرده است. به طوری که بینی شکسته 40 درصد شکستگی های صورت را شامل می شود. بنابراین هر فعالیتی که دارای توان بالقوه برای ایجاد آسیب های صورت باشد، خطر وقوع شکستگی بینی را افزایش داده و در صورت ایجاد شکستگی نیاز به جراحی بینی شکسته است.  برخی از این عوامل بالقوه عبارتند از:

• ورزش های برخوردی
  • دعواهای فیزیکی
  • تصادفات خودرو
  • زمین خوردن

احتمال شکستگی بینی کدام افراد بیشتر است ؟

حادثه برای هر فردی امکان دارد رخ دهد. در نتیجه هر فردی ممکن است طی رخدادی دچار شکستگی در بینی گردد. اما احتمال این حادثه به طور کل برای برخی از افراد به نسبت دیگران بیشتر است. این دسته را بازیکنان ورزش های تشکیل می دهند که در آنان انجام حرکت های دست و پا بسیار است و تقریبا تهاجمی به حساب خواهد آمد. عبارتند از :

• بسکتبال
  • بوکس
  • فوتبال
  • هنرهای رزمی

برخی دیگر از اشخاص که ریسک شکسته شدن بینی در آنان بالا است :

• دعوا و نزاع
  • استفاده از موتور سیکلت بدون کلاه ایمنی
  • تصادف
  • دوچرخه سواری
  • اسکی و اسنوبورد

نشانه های شکستگی بینی چیست ؟

همانطور که گفته شد برخورد اجسام سنگین با صورت و یا افتادن می تواند دلایل شکسته شدن بینی باشد. اما در بعضی موارد این اتفاق ها ممکن است به طور حتم موجب شکسته شدن بینی نشود. در ذیل به نشانه ها و علائم شکستگی بینی می پردازیم :

1. پدیدار شدن درد در اطراف بینی
  2. تغییر شکل ظاهری (کج شدن بینی )
  3. تورم به طور ناگهانی

خونریزی از دماغ :

مخاط و خونابه به وجود آمده مسیری برای تخلیه ندارد و در نتیجه از سوراخ های بینی بیرون می آید که نشان دهنده شکستگی است. کبودی و تورم در اطراف بینی و چشم ها رخ می دهد که عمدتا پس از دو الی سه روز ابتدایی از بینی می رود. نشانه های که احتیاج به پیگیری و درمان سریع است ، عبارتند از :

• خونریزی شدید و بدون وقفه از بینی
  • بیرون آمدن مایع شفافی از سوراخ های بینی
  • اختلال در نفس کشیدن
  • در ظاهر بینی شاهد کج شدگی هستید.

اگر سر و صورت با جسم سنگینی برخورد کرده است بهتر است که بدون تحرک بمانید و تقاضا کنید که شما را به اورژانس نزدیک ترین بیمارستان منتقل کنند.

عوارض جانبی ناشی از شکستن بینی چیست؟

عواقب و پیامدهای شکستن بینی به دامنه شدت آن وابسته است اما بیشتر این عارضه ها با جراحی بینی شکسته برطرف می شود. برخی از عوارض جانبی مرتبط با شکستگی بینی عبارتند از:

• سپتوم کج

انحراف سپتوم زمانی رخ می دهد که سپتوم بینی از موقعیت استاندارد خود خارج شود. این باعث باریک شدن مجاری هوا و دشوار شدن تنفس می شود.

• بینی کج

این مشکل ظرف 10 تا 14 روز بعد از شکستگی بینی به راحتی قابل درمان می باشد. اگر درمان ظرف این مدت زمان صورت نگیرد، بینی کج باقی مانده و رینوپلاستی مورد نیاز خواهد بود.

• هماتوم سپتوم

این زمانی رخ می هد که توده های خون در بینی شکسته تجمع پیدا کنند و یک یا هر دو سوراخ بینی را مسدود نمایند. این یک موقعیت اضطراری بوده و برای جلوگیری از آسیب دیدگی غضروف باید بلافاصله تخلیه با جراحی انجام شود.

• شکستگی غضروف

غضروف بافت نرم بینی شما می باشد که در اثر قرار گرفتن تحت تاثیر یک ضربه قدرتمند دچار آسیب دیدگی می شود.

• عفونت

اختلال در ساختار بینی، باعث می شود که این اندام در برابر حمله باکتری ها مستعد شود. این عفونت گاهی به سینوس های مجاور، استخوان های صورت و حتی به مغز گسترش می یابد.

• تغییر حس بویایی

تمام شکستگی های بینی، خطر آسیب حس بویایی را به همراه دارند. این در دامنه ای از کاهش توانایی بویایی تا از دست رفتن کامل حس بویایی گسترده است.

در چه قسمت های از بینی عمدتا شکستگی رخ می دهد ؟

به طور معمول در پی حوادث بینی از نقاط غضروف ها ، استخوان ها و تیغه های بینی شکستگی بینی به وجود می آید. در پی به وجود آمدن این حالت در بینی می توان برخی عوارض زیبایی و آناتومی را به همراه داشته باشد در نتیجه بهتر است که از بهترین راه کار درمانی یعنی جراحی بینی شکسته استفاده کنید.

چگونه می توان شکستگی بینی را تشخیص داد؟

برای تشخیص شکستگی بینی، می توانید به نشانه ها و علائم زیر توجه کنید:

• درد: احساس درد شدید در بینی، که ممکن است همراه با خونریزی باشد.
  • تورم: بینی آسیب دیده دارای تورم و التهاب می باشد.
  • خونریزی: هر نوع خونریزی نامعمول یا مستمر از بینی بعد از ضربه می تواند نشانه شکستگی بینی باشد.
  • تغییر شکل بینی: در بعضی موارد شکل بینی تغییر می کند و ممکن است برخی قسمتهای آن جابجا شده باشند.

در هر صورت، بهتر است در صورت مشاهده یک یا چند علامت مذکور، به دکتر عمل بینی در نزدیکی محل سکونت خود مراجعه کنید. او می تواند با استفاده از امکانات تشخیصی ، تشخیص نهایی را در ارتباط با شکستگی بینی شما بدهد.

آیا در صورت شکستن بینی باید به پزشک مراجعه کنم؟

اگر بینی شما شکسته شده است، بهتر است به یک متخصص گوش و حلق و بینی ماهر مراجعه کنید. این امر می ‌تواند بهترین راه برای تشخیص صحیح و درمان درست باشد.

ریکاوری جراحی شکستگی بینی چقدر طول می کشد؟

رویکرد درمانی و مدت زمان بازیابی برای جراحی شکستگی بینی با توجه به جزئیات و شدت شکستگی متفاوت است. اما به طور کلی، پس از جراحی شکستگی بینی، معمولا حدودا ۱ تا ۲ هفته برای بهبود اولیه طول می ‌کشد. در این مدت، ممکن است شما از حالت تورم و مقداری درد و ناراحتی در ناحیه بینی خود رنج ببرید.
بعد از این دوره اولیه، ممکن است تا چند ماه طول بکشد تا پایان قسمت نهایی بازیابی و کامل شدن بینی صورت بگیرد. این مدت زمان معمولاً برای تسلط بندرت کیفیت تنفسی، کاهش تورم و همچنین تغییر شکل ناشی از جراحی است.

جراحی بینی شکسته

چگونه می توان بینی شکسته را در منزل مدیریت کرد؟

اگر آسیب دیدگی بینی شما مشکلات قابل ملاحظه ای را بر جای نگذاشت، می توانید قبل از مراجعه به پزشک توصیه های زیر را اجرا کنید:

• استفاده از کیسه های یخ
  • مصرف داروی مسکن
  • کنترل خونریزی بینی (نشستن و در دست گرفتن بخش نرم بینی و به عقب متمایل نمودن سر)
  • کاهش تورم (با بالا نگه داشتن سر از طریق قرار دادن چند بالش در زیر سر، در هنگام خوابیدن)

جراحی بینی شکسته چه زمانی انجام می شود؟

پزشکان توصیه می کنند 3 الی 4 روز بعد از شکستگی بینی عمل جراحی بینی شکسته انجام شود. بنابراین بعد از گذشت این مدت از ساختار دماغ شکسته عکسبرداری انجام می دهند و سپس روند پروسه عمل آغاز می شود.

• توجه

لازم به ذکر است که بعد از شکستن بینی ، بلافاصله به نزدیک ترین کلینیک یا بیمارستان مراجعه کنید ؛ بعضی اوقات مایع مخاطی بعد از ضربه در بینی جمع شده و عوارضی درپی دارد. بدین ترتیب با مراجعه به پزشک مایع مخاطی را تخلیه می کنید.

جراحی بینی شکسته بعد از گذشت سال ها !

آیا بعد از گذشت سال ها از شکستگی بینی و جوش خوردن بینی شکسته امکان عمل آن وجود دارد؟ بله ، حتی بعد از گذشت سال ها از ایجاد شکستگی در دماغ نیز جراحی درمانی و زیبایی روی آن ها انجام می شود. بنابراین نگران سختی تنفس و ظاهر منحرف بینی خود نباشید ؛ چرا که این موضوع قابل رفع است.

جراحی بینی شکسته

چگونه می توان بینی شکسته را درمان نمود؟

برخی دستاوردها برای مدیریت کردن بینی شکسته عبارتند از:

• استفاده از داروها

این داروها شامل برخی داروهای ضددرد از قبیل استامینوفن می باشد که باعث تسکین درد می شود. از آنجایی که در این شرایط، بینی در برابر عفونت مستعد است، داروهای آنتی بیوتیک نیز برای شما تجویز می شود.

• جراحی بینی شکسته یا رینوپلاستی

بازسازی بینی به وسیله یک جراح با تجربه، اغلب در درمان بینی شکسته مورد نیاز می باشد. رینوپلاستی به جراح شما اجازه می دهد تا ویژگی های بینی شما را جهت دستیابی به شکلی مطلوب، بهبود بخشد.

رینوپلاستی، با دو تکنیک باز ( ایجاد یک برش کوچک بین سوراخ های بینی) یا تکنیک بسته ( عدم ایجاد برش بر روی پوست) قابل اجرا می باشد. انتخاب تکنیک، به نوع آسیب دیدگی و بدشکلی ایجاد شده و تغییرات مورد نظر شما بستگی دارد.

مراقبت های بعد از عمل بینی شکسته

همه ما می دانیم که بعد از هر عمل زیبایی یا درمانی ، نیاز به مراقبت های ویژه آن جراحی ، وجود دارد. حال اگر بینی مراجعه کننده دچار شکستگی و انحراف زیادی شده و در پی این مشکلات پروسه عمل سنگین تری انجام شده باشد ، نیاز به مراقبت های بعد از پروسه عمل ، ناگزیر بیشتر می شود.

اهمیت مراقبت های بعد از جراحی بینی شکسته به اندازه اهمیت پروسه عمل است. چرا که این مراقبت ها از تغییرات ایجاد شده در ساختمان بینی حمایت کرده و این تغییرات را تثبیت می کند. اکنون که با اهمیت این مراقبت ها آشنا شدید ، شما را با مهم ترین رفتارهای مراقبتی بعد از عمل آشنا می کنیم.

نحوه خوابیدن از مراقبت های مهم بعد از عمل بینی شکسته

فرم خوابیدن شما بعد از انجام پروسه باید طاق باز باشد ؛ همچنین هنگام خواب نباید به اطراف متمایل شوید.

زیر سر خود از دو بالشت استفاده کنید ؛ به گونه ای که سرتان از بدنتان بالاتر باشد و زاویه حدود 30 الی 45 درجه را با بدن تشکیل دهد.

• توجه

متمایل شدن به اطراف قبل از سفت شدن ساختار بینی ، می تواند دچار انحراف در آن شود.

از کمپرس یخ استفاده کنید!

استفاده از کمپرس یخ به خصوص در 24 ساعت اولیه ، تورم ناشی از تغییرات را کاهش می دهد و از کبودی زیر چشم نیز جلوگیری می کند.  در واقع کمپرس یخ با گردش خون بهتر ، سبب موارد گفته شده می شود.

پیاده روی از مراقبت های بعد از جراحی بینی شکسته

حین پروسه عمل ، پزشک جهت جلوگیری از خون ریزی ، به اندازه کافی و استاندارد کمی شدت گردش خون را کم می کند. بنابراین بعد از عمل جهت جلوگیری از ریسک انعقاد خود ، به صورت آرام پیاده روی داشته باشید. همچنین این فعالیت بدنی سبب کاهش تورم در صورت شما نیز می شود.

تغذیه بعد از عمل بینی شکسته

بعد از انجام پروسه ، از آب میوه های مختلف نظیر آب کرفس استفاده کنید. همچنین نوشیدن آب به مقدار کافی ، دوره نقاهت را کوتاه تر می کند.

در روزهای اول بعد از غذاهای نرم و سوپی استفاده کنید. خورد غذاهایی که نیاز به جویدن زیاد داشته باشد ، می تواند در ناحیه بینی شما درد ایجاد کند ؛ بهتر آن است که در روزهای اول عضلات صورت شما بیشتر استراحت کنند.

شستشوی بینی بعد از جراحی بینی شکسته

بعد از انجام فرآیند عمل در بینی مخاط جمع می شود. این مخاط ها ممکن است به همراه خون نیز باشند ؛ اما این موضوع کاملا طبیعی است و بعد از 24 الی 48 ساعت اول به مرور کم می شود. اما در زمانی که مخاط بینی تنفس شما را تا حدودی سخت کرده است ، شما تنها می توانید دستمالی زیر بینی قرار دهید.

از قرار دادن دستمال یا هر جسم سخت دیگری در بینی خودداری کرده و به هیچ عنوان به ساختمان دماغ فشار ایجاد نکنید.

هزینه

هزینه عمل بینی شکسته به موارد زیادی از جمله موارد زیر بستگی دارد:

1. میزان شکستگی در بینی
  2. میزان مشکل تنفسی
  3. هزینه کلینیک یا بیمارستان
  4. هزینه پزشک و تیم مجربش
  5. هزینه آزمایش ها و عکسبرداری

با توجه به موارد گفته شده ، امکان ذکر دقیق هزینه جراحی بینی شکسته وجود ندارد. اما شما می توانید به پزشک متخصص مراجعه کنید و پزشک با بررسی شرایط هزینه دقیقی از این پروسه به شما ارائه دهد.