جراحی بینی ترمیمی زمانی انجام می شود که متقاضی از نتیجه جراحی بینی اولیه خود رضایت نداشته باشد. این عدم نارضایتی ممکن است به دلیل عدم تبحر پزشک در خلق فرم زیبا ، دخالت بی مورد زیبا جو ، عدم رعایت مراقبت های بعد از رینوپلاستی و غیره باشد. موضع هر چه که هست در چنین شرایطی برای رفع مشکلات ایجاد شده نیازمند عمل ترمیمی بینی هستیم. در ادامه اطلاعات کاملی از این پروسه عمل ارائه می دهیم.

جراحی بینی ترمیمی

در واقع ، رینوپلاستی یا جراحی زیبایی بینی پایین تر از سطح انتظار و به بیان دیگر ناموفق، باعث می شود که بیمار نسبت به قبل خودآگاه تر شود. در چنین مواردی یافتن یک جراح بینی حرفه ای و توانمند در ترکیب کردن هنر و علم و خلاق در زمینه رینوپلاستی ترمیمی بسیار حائز اهمیت است. جراحان بینی حاذق که بخش عمده ای از عمر حرفه ای خود را در این زمینه سپری کرده اند، به بیمارانی که به دنبال جبران نواقص جراحی اولیه بینی خود هستند کمک شایانی می کنند.

جراحی بینی ترمیمی چه مشکلاتی را درمان می کند ؟

خوشبختانه در دستان یک جراح قابل، با رینوپلاستی ترمیمی هرگونه مشکل مرتبط با بینی درمان پذیر است. این مشکلات عبارتند از :

  • بینی غیر طبیعی
  • نوک بینی غیریکنواخت یا کج
  • شکل بینی غیر یکدست
  • پل بینی غیر یکنواخت
  • بزرگ بودن بیش از حد بینی
  • کوچک بودن بیش از حد بینی
  • مشکلات تنفسی بعد از جراحی
  • پل بینی که به اندازه کافی اصلاح نشده است.
  • پل بینی که بیش از حد برداشته شده و به اصطلاح بینی فرورفته شده است.

جراحی بینی ترمیمی چگونه انجام می شود ؟

عمل بینی ترمیمی در افراد مختلف متفاوت است. در زیر برخی تکنیک هایی که توسط جراح مورد استفاده قرار می گیرد آمده است:

  • در صورت وجود غضروف اضافی که می بایست در جراحی اول برداشته می شده است، در جراحی ترمیمی بینی جراح با دقت، مقدار اضافی غضروف را برای بازیابی ساختار و خلق یک نتیجه زیبا بر می دارد.
  • در صورتیکه در جراحی اول، بافت بیش از حد لازم برداشته شده باشد، روند اندکی پیچیده تر می شود. جراح بینی از غضروف بخش های دیگر بدن برای تقویت ساختار بینی و اطمینان از ایجاد توازن کافی میان بینی و سایر قسمت های صورت از لحاظ زیباشناختی استفاده می کند.
  • اگر پوست روی بینی خیلی سفت باشد، جراح از تکنیک های خاص برای بازیابی شکل ظاهری طبیعی در صورت و بینی استفاده می کند.
  • علاوه بر موارد فوق جراحان بینی باتجربه و واجد شرایط، دارای دانش کامل درباره کل ساختارهای صورت هستند. آن ها می توانند از این دانش خود برای درمان ترکیبی از مشکلات موجود استفاده کنند. بیماران رینوپلاستی از سپردن نتیجه جراحی رینوپلاستی ترمیمی به جراحان با تبحر، خشنود خواهند شد و نتیجه ای را که در همان جراحی اول به دنبال آن بودند بدست خواهند آورد.

5 نکته ضروری قبل از جراحی بینی ترمیمی

برای داشتن بهترین روند عمل و در نتیجه دریافت ایده آل ترین نتیجه ، لازم است قبل از انجام عمل ثانویه بینی نکاتی را رعایت کنید. این نکات شامل موارد زیر هستند:

  1. دقت داشته باشید که عمل بینی ثانویه پیچیدگی ها و چالش های بیشتری دارد و هر چه این عمل بیشتر تکرار شود ، پیچیدگی های آن نیز بیشتر می شود.
  2. لازم است حداقل یکسال از عمل اولیه جراحی زیبایی بینی بگذرد و پس از آن جراحی ثانویه بینی انجام شود. در غیر این صورت نتیجه مناسبی از فرآیند عمل دریافت نخواهید کرد.
  3. در بعضی مواقع برای ایجاد استحکام در ساختار بینی یا فرم دهی بهتر به آن ، امکان گرافت گذاری در بینی وجود دارد. گرافت ها اغلب از غضروف خود بینی تشکیل می شوند.
  4. برای انجام عمل ترمیمی بینی نباید هیچ زخم فعالی روی آن قرار داشته باشد ؛ در غیر این صورت امکان تحریک زخم و ایجاد عوارض شدید وجود دارد.
  5. بهتر است در جراحی ترمیمی بینی به مشورت های پزشک خود گوش فرا دهید و نسبت به نتیجه توقعی واقع بینانه داشته باشید.

انواع تکنیک های به کار رفته در جراحی بینی ترمیمی :

انجام عمل ثانویه بینی با دو روش باز و بسته عمدتا مورد استفاده قرار می گیرد. هر یک از این تکنیک ها بسته به شرایط و میزان ایرادات وارده با توجه به صلاحدید پزشک انتخاب می شود. در نتیجه بهتر است که شما اصراری بر تکنیک خاصی را نداشته باشید. زیرا بجز جراح بینی فرد دیگری توانایی و همچنین قدرت در نظر گیری تمامی موارد خواسته شده و همچنین سلامتی فرد را ندارد. بنابراین انتخاب نهایی با دکتر است. عمدتا جراحی ثانویه بینی را برای برطرف کردن ایرادات بر جای مانده از رینوپلاستی اول است که منجر به نارضایتی فرد از نتیجه می شود مورد استفاده قرار می گیرد. بنابراین به نسبت عمل بینی اولیه پروسه ای سخت و پیچیده تر است. در نتیجه انتخاب تکنیک باز برای انجام این روند بسیار مفید بوده به نسبت تکنیک بسته ، زیرا احتیاج به دید باز و وسعت دید بیشتری برای اعمال میزان تغییرات درخواست شده توسط بیمار دارد. بجز این مورد که اشاره شد در روش باز برای بلند کردن پوست از روی بینی برش هایی را زیر کلومولا در میان سوراخ های بینی ایجاد می کند و در نتیجه بعد از اتمام روند فوق جای بخیه و آسکار بر جای میماند. اما در متد بسته ، برش در داخل سوراخ ها زده می شود و در کنار دید کمی که برای جراح در پی دارد ، پس از اتمام روند جراحی آسکار و جای بخیه ای را بر جای نخواهد گذاشت.

رایج ترین علل انجام ریویژن

از جمله دلایل عمل بینی ترمیمی می توان به موارد ذیل اشاره کرد :

  • قوز پشتی برجای مانده :

یک قوز پشتی بر جای مانده یکی از رایج ترین دلایل انجام رینوپلاستی ترمیمی می باشد. قوز پشتی بر جای مانده گاهی اوقات کاملاً آشکار بوده و در نوک بینی با یک نگاه موشکافانه به شکل یک منقار قابل تشخیص می باشد.

در یک بدشکلی منقاری شکل، تکه کوچکی از غضروف در بالای سپتوم بینی بر جای مانده و همین امر باعث ایجاد ظاهر منقار مانند و اندکی آویخته نشان داده شدن بینی شده است. برای یک جراح باتجربه در زمینه رینوپلاستی ترمیمی ، درمان این مشکل بسیار آسان بوده ولی به منظور اصلاح آن جراحی دیگری مورد نیاز می باشد.

بسیاری از جراحان تزریق استروئید را برای کوچک کردن غضروف برجای مانده امتحان می کنند، ولی این روش به ندرت موفق واقع می شود و گاهی خطراتی از قبیل آتروفی پوست یا تشکیل لکه های رنگی بر روی پوست را به همراه دارد.

  • برجسته نبودن کافی نوک بینی :

بسیاری از بیماران به دلیل تمایل به داشتن نوک بینی کوچک تر و برجسته تر از نوک بینی شان بعد از رینوپلاستی اولیه، تحت رینوپلاستی ترمیمی قرار می گیرند. در طول روند رینوپلاستی جراح پلاستیک غضروف نوک بینی را به منظور دستیابی به نتایجی که به دنبال آن هستید دوباره شکل و تراش می دهد. ریکاوری بعد از رینوپلاستی نوک بینی بسیار کمتر از جراحی اصلی می باشد.

  • باریک بودن بیش از حد پل بینی :

گاهی اوقات استخوان های بینی در طی روند بهبود بسیار به هم نزدیک می شوند و همین امر باعث باریک شدن بیش از حد بینی می شود. خبر بد اینکه جراح بینی شما باید استخوان های بینی را به منظور درمان مشکل دوباره بشکند، ولی خبر خوب این است که بینی شما بعد از تکمیل روند بسیار زیبا به نظر خواهد رسید. قبل از تکمیل بهبود مجدد استخوان ها باید حداقل 6 ماه و ترجیحاً 12 ماه صبوری به خرج دهید.

  • مشکلات تنفسی :

اگر شما به دلیل وجود مشکلات تنفسی رینوپلاستی یا سپتوپلاستی انجام داده اید و حتی بعد از جراحی هنوز این مشکل در شما رفع نشده است، تنها نیستید. بعد از سپتوپلاستی تداوم مشکلات تنفسی رایج بوده و در نتیجه انجام جراحی بینی ترمیمی را الزامی می نماید.

بسیاری از جراحان پلاستیک معتقدند که دستاورد حفظ نگهداری در طول سپتوپلاستی اولیه بهترین روش برای به حداقل رساندن خطرات ناشی از برداشتن بیش از حد غضروف می باشد. ولی اگر هنوز غضروف زیادی بعد از رینوپلاستی اول در مسیر جریان هوا قرار دارد، هیچ چاره ای جز برداشتن آن وجود ندارد. جراحی ترمیمی سپتوم به دستان هنرمند و باتجربه نیاز دارد.

  • بدشکلی ستیغ :

بدشکلی ستیغ فروپاشی واقعی پل بینی است که در اثر برداشتن بیش از حد غضروف در طول روند اصلی اتفاق می افتد. در این شرایط جراح تکه ای غضروف را از پوشت گوش یا دنده برداشته و برای بازیابی پشتیبانی داخلی در بینی شما مورد استفاده قرار می دهد.

  • نتیجه نامطلوب :

گاهی اوقات بینی جز اینکه شما از نتیجه جراحی اول راضی و خشنود نیستید، هیچ مشکل دیگری ندارد. این امر به ندرت اتفاق می افتد. خبر خوب این است که تا زمانیکه انتظارات شما از نگاه جراح منطقی باشد، می توانید دغدغه خود را با پزشک در میان گذاشته و به نتیجه مطلوب خود دست پیدا کنید.

چه زمانی جهت انجام جراحی بینی ترمیمی مناسب است ؟

  • حداقل گذشت دوازده ماه از عمل اولیه
  • در صورت وجود ایرادات ظاهری و ساختاری
  • در شرایطی که نقص در ساختار به وجود آمده باشد

جراحی بینی ترمیمی در ارومیه

مزایای عمل ریویژن

در طی این پروسه تمام مشکلات ظاهری که سبب ناراحتی متقاضی شده است اعم از انحراف ، عدم تقارن ، خیلی کوچک بودن بینی و غیره رفع می شود.

در این عمل مشکلات عملکردی ناشی از عمل اولیه بینی نیز به طور کامل رفع می شود.

چه کسانی داوطلب خوبی برای رینوپلاستی ترمیمی هستند؟

داوطلبان خوب برای رینوپلاستی ترمیمی ، زنان و مردان دارای انتظارات منطقی هستند که خواهان پیرایش و شکل دهی مجدد به بینی خود در پی یک جراحی رینوپلاستی ناموفق بوده اند. بیماران باید درک کنند که روندهای ترمیمی، تا حد قابل ملاحظه ای پیچیده بوده و در مقایسه با روندهای رینوپلاستی اولیه دشوارتر می باشد. بیمارانی که از نتیجه جراحی رینوپلاستی قبلی خود ناراضی هستند باید بعد از جراحی اول، حداقل 10 تا 12 ماه صبر کنند.

بهترین جراح بینی ترمیمی

عمل بینی ترمیمی به نسبت عمل زیبایی اولیه پیچیدگی بیشتری دارد. از این رو مهم است که شما برای انجام این عمل چه پزشکی را انتخاب می کنید. لازم است پزشک انتخابی شما به اندازه کافی تبحر ، تجربه و علم کافی به ساختار بینی داشته باشد. دکتر مهدی بنایی یکی از بهترین جراحان بینی در تهران ، کرج و ارومیه است. شما می توانید نمونه کارهای ایشان را در صفحه اینستاگرام و گالری تصاویر سایت وی مشاهده فرمایید.

چقدر بایستی برای جراحی بینی ترمیمی صبر کنید ؟

در روند جراحی بینی که اولین بار انجام داده اید باید حدود یک سال بگذرد که بتوانید برای برطرف کردن ایرادات برجای مانده مجدد عمل بینی ترمیمی را انجام دهید. باید تا زمان بهبود کامل غضروف و استخوان صبر داشته باشید. اگر سریعتر از بازه مشخص شده دست به انجام جراحی ثانویه بزنید مطمئن باشید که نتیجه این روند نیز باب میل شما نخواهد بود.

آیا در عمل ثانویه به پیوند غضروف نیاز است ؟

یکی از رایج ترین سوال ها در ارتباط با جراحی ترمیمی بینی ، پیوند غضروف می باشد که آیا نیاز به انجام این کار می باشد یا خیر؟! به صورت نرمال برای تمامی مواردی که تحت عمل ثانویه قرار می گیرند نیاز به گرافت گذاری نخواهد بود اما برای آنان که در روند جراحی اولیه بینی آسیب شدیدی دیده اند احتیاج به پیوند غضروف خواهید داشت. برای پیشگیری از انجام مجدد رینوپلاستی می توانید به مقاله اقدامات قبل از جراحی بینی مراجعه کنید و در آنجا تمامی توصیه های ارائه شده را به درستی و کاملا اصولی اجرا کنید که دیگر نیازی به تکرار جراحی بینی نداشته باشید.

اصلی ترین و مهمترین نکته برای مقابله از پیشامد این چنین شرایط در واقع انتخاب بهترین جراح بینی در شهر خود می باشد. با رعایت این اصل می توانید نتیجه نهایی و به علاوه سلامت خود را ایمن کنید. در بسیاری از موارد که به جراحی ترمیمی بینی نیاز می باشد به دلیل این است که نتیجه بدست آمده از عمل بینی با خواسته بیمار یکسان نبوده و یا دارای نواقصی است که بایستی در حین فرآیند اولیه برطرف می شد. بنابراین برای اینکه این کار را دوباره انجام ندهید و پول خود را ذخیره کرده باشید بهتر است که انتخاب بهترین جراح بینی را به خاطر بسپارید که دچار عارضه های این چنینی نشوید که مجبور به عمل ترمیمی بینی نشوید.

ریکاوری رینوپلاستی ترمیمی

  • در بعضی موارد جراحی بینی ترمیمی را می توان بصورت سرپایی انجام داد و برای انجام آن معمولاً بی حسی قوی یا بیهوشی عمومی مورد استفاده قرار می گیرد.
  • دوره ریکاوری بعد از رینوپلاستی ترمیمی شبیه جراحی رینوپلاستی اول بوده و حدود 5 تا 7 روز طول می کشد.
  • در طول این دوره، کبودی و تورم بسیار قابل ملاحظه است.
  • درد اغلب چندان آزاردهنده نمی باشد. بیشتر بیماران می توانند بعد از 7 تا 10 روز در مجامع عمومی حاضر شده و به مدرسه یا محل کار خود بازگردند.
  • اگرچه بخش عمده تورم در بافت نرم ظرف چند ماه ناپدید می شود، ولی بینی به روند بهبود و شکل گیری خود تا 1 سال و در برخی موارد تا مدت زمان بیشتر ادامه می دهد.
  • بعد از 10 تا 14 روز می توانید فعالیت های ایروبیک خود را انجام دهید ولی فعالیت های سنگین و ورزش های مقاومتی باید بعد از 3 تا 4 هفته از سر گرفته شود.

چرا جراحی بینی ترمیمی از عمل اولیه گران تر است ؟

در روند جراحی بینی طبیعتا با هدف اعمال میزان تغییرات خواسته شده توسط فرد متقاضی سورت می گیرد. در روند جراحی بینی ترمیمی متاسفانه در بیشتر موارد برای رفع ایرادات پزشک اول در رمان عمل بینی مورد استفاده قرار می گیرد. این بدان معناست که جراح بینی ترمیمی جهت درست و بهتر کردن ایرادات به وجود آمده است که طبیعتا نوع فرآیند پیچیده تر و به علت کمبود بافت های باقیمانده سخت نیز می شود. بنابراین امری طبیعی است که میزان هزینه این عمل بیشتر از عمل اولیه است.

آیا جراحی بینی ترمیمی درد دارد؟

می توان گفت این درد به میزان تغییرات ایجاد شده بر بینی ترمیم شده می باشد که در بعضی از متقاضیان بیشتر و در برخی دیگر کمتر می باشد. جراح با توجه به انتخاب نوع جراحی که باز یا بسته باشد برش هایی در بیرون و داخل بینی ایجاد می کند و اصلاحات لازم را انجام می دهد. در جراحی بینی ترمیمی نمی توان گفت که آیا نسبت به رینوپلاستی اولیه درد کمتر و یا بیشتری دارد. حتی کبودی و ورم موجود پس از عمل بینی نیز ممکن است از عمل بینی اولیه کمتر و یا بیشتر باشد.

چه افرادی کاندیدای مناسبی برای عمل بینی ترمیمی نیستند؟

برخی از اشخاص علیرغم کسب نتیجه ایده آل و مناسب از جراحی بینی اولیه تصمیم به عمل بینی ترمیمی دارند. این افراد با توجه به اینکه ثبات رفتاری مشخصی ندارند و تنها به علت رسیدن به خواسته های نامعقول خود و تنوع در آن ها ، عمل بینی ترمیمی انجام می دهند. در این حین لازم است این دسته از اشخاص در ابتدا با روانشناس در خصوص خواسته های خود صحبت کنند و در این مورد راهنمایی شوند.
زیرا تجربه نشان داده این اشخاص با جراحی بینی ترمیمی نیز راضی نمی شوند و از نتیجه رینوپلاستی ترمیمی نیز رضایت ندارند بلکه انتظارات نامعقول شان نیز شدت می یابد.

سوهان کشیدن در جراحی بینی ترمیمی

سوهان کشیدن برای رفع قوز موجود در بینی انجام می شود ، به گونه ای که ناحیه قوز را علامت گذاری می کند. سوهان مناسب را براساس اندازه قوز و میزان برآمدگی انتخاب می کنند. برشی کوچک در داخل حفره های بینی ایجاد می کنند تا سوهان را وارد بافت بینی نمایند. پس از وارد کردن سوهان بینی تا زمانی که قوز به طور کامل برطرف نشود سوهان کشی را انجام می دهند.

چه مشکلاتی را می توان با جراحی ترمیمی از بین برد ؟

  • قوز بینی که در عمل اولیه به درستی از بین نرفته است
  • در برخی موارد نیز در جراحی اولیه با استفاده از تکنیک ها نا درست افتادگی در نوک بینی رخ می دهد که می توان آن را حل کرد
  • برجستگی بیش از حد ایجاد شده در نوک بینی که به اشتباه در عمل اول ایجاد شده
  • سربالا بودن بیش از حد بینی بر اثر انجام اشتباه عمل اولیه
  • کوتاه شدن بیش از حد نوک بینی

این ها همه مواردی هستند که در جراحی بینی ترمیمی می توان آن ها را حل کرد و به ظاهر دلخواه بینی که مد نظر بیمار است دست یافت.

هزینه ریویژن رینوپلاستی

قیمت جراحی بینی اولیه معمولا براساس هدف شما و تغییرات خواسته شده و یا حتی نوع بینی مشخص می شود. حال مسئله این است که قیمت عمل ریویژن چه مقدار است. در پاسخ به آن باید گفت که اول از هر چیز باید بدانید که این جراحی از عمل اولیه شما قیمت بالاتری خواهد داشت. تعیین قیمت آن به طور کلی با توجه به موارد مشابه مشخص می شود ، اما موارد دیگری هستند که در این مورد اثر گذارند مانند مشکلاتی که در جراحی اولیه رخ داده است. بنابراین مشکل شما با عمل قبلی و شدت آن از مواردی هستند که می توانند باعث تغییر قیمت جراحی بینی ترمیمی شوند. برای نمونه اگر مشکل شما تنها با زیبایی آن باشد می توان آن را با تغییرات بسیار ریز حل نمود. از سوی دیگر در صورتی که جراحی قبلی باعث ایجاد مشکلات مهم تر مانند اختلالات تنفسی شده باشد حل آن مقدار پیچیده تر و در نتیجه پر هزینه تر خواهد بود. بنابراین با توجه به دشواری پروسه و خود پزشک تعیین قیمت در عمل ریویژن صورت می گیرد.

تغذیه مناسب بعد از عمل بینی ترمیمی به چه شکل است ؟

پس از جراحی بینی ترمیمی ، تغذیه مناسب و مراقبت از بدن نقش مهمی در بهبود سریع شما ایفا می ‌کند. در زیر چند راهنمایی درباره تغذیه پس از جراحی بینی ترمیمی آمده است :

  • مصرف غذاهای پرپروتئین : پروتئین ها برای رشد و تعمیر بافت های بدن ضروری هستند. وعده‌ های غذایی شامل منابع پروتئینی مانند گوشت ، ماهی ، مرغ ، تخم مرغ ، مغزها ، لبنیات و لوبیا باعث سریع ‌تر شدن فرآیند بهبودی شما می ‌شود.
  • مصرف مواد غذایی ضد التهابی : مواد غذایی مانند ماهی چرب (مثل سالمون) ، زنجبیل ، زیره سبز ، سبزیجات تاریخچه ‌دار (مثل اسفناج و کلم) و میوه ‌هایی مانند توت‌ ها و پرتقال ‌ها ، به خاطر خواص ضد التهابی خود ، در کاهش التهاب بعد از جراحی مفید هستند.
  • مصرف غذاهای حاوی ویتامین C : ویتامین C نقش مهمی در ترمیم بافت‌ ها و ساخت کلاژن دارد. مصرف میوه‌ ها مانند پرتقال ، تمشک ، گریپ فروت ، توت و سبزیجاتی مانند فلفل قرمز و گشنیز به شما کمک می ‌کند.
  • مصرف مواد غذایی غنی از فیبر : پس از جراحی معمولاً مشکلات گوارشی احتمالی در اثر مصرف داروها و بستری بودن وجود دارد. میوه‌ ها ، سبزیجات و مواد غذایی حاوی فیبر مانند آرد کامل ، نخود و لوبیا سبز می‌ توانند در حل این مشکلات کمک کنند.
  • مصرف غذاهای غنی از روغنهای سالم : انتخاب روغنهای سالم مانند روغن زیتون ، روغن کانولا ، و روغن هسته انگور برای پخت و پز و سس ‌سازی می‌ تواند مناسب باشد.
  • مصرف مقدار کافی آب : آب بسیار برای بهبود سلامتی و فرآیند ترمیم بدن مهم است. مصرفروزانه ۸-۱۰ لیوان آب می تواند کمک کند.

به هرحال ، محدودیت‌ های مربوط به جراحی خودتان را هم در نظر بگیرید و از توصیه ‌های پزشک خود پیروی کنید.

آیا جراحی ترمیمی بینی خطری به همراه دارد ؟

جراحی ترمیمی بینی نسبتاً ایمن است ، اما همه جراحی ‌ها کمی ریسک دارند. همانطور که در هر عمل جراحی دیگری ، ممکن است عوارض و مشکلات کوچکی رخ دهد. برخی از ممکن است عوارض جراحی ترمیمی بینی عبارتند از :

  • خونریزی
  • عفونت
  • درد و تورم
  • تغییرات در حس بویایی و سایر حواس بینایی
  • پوسته شدن بینی در حد غیرطبیعی
  • ناهمواری‌ ها و عدم تساوی در نتیجه ظاهری بینی

مهم است که با یک جراح پلاستیک بینی مجرب مشورت کنید تا بتوانید در مورد مزایا و عوارض مرتبط با جراحی بینی خود به طور دقیق تر بدانید. تحت نظر یک جراح حرفه‌ ای و با رعایت تمام توصیه‌ ها ، خطرات جراحی به حداقل ممکن می ‌رسند.