جراحی بینی استخوانی فرآیندی است که برای تغییر فرم ظاهری بینی های استخوانی انجام می شود. افرادی که دارای بینی با جنس استخوانی هستند به دلیل غضروف و استخوان محکم ، پوست نازک ، طول کم و ارتفاع زیاد ، می توانند ایده آل ترین نتیجه را از جراحی بینی دریافت کنند. اگر جنس بینی شما نیز استخوانی است و قصد انجام عمل زیبایی بینی یا رینوپلاستی دارید ، برای دریافت اطلاعات بیشتر می توانید به یکی از بهترین متخصصین رینوپلاستی در ارومیه دکتر مهدی بنایی مراجعه نمایید.

جراحی بینی استخوانی در ارومیه

ویژگی های بینی استخوانی

ایده آل ترین بینی در جراحی، بینی استخوانی است زیرا توازن و هماهنگی با سایر اجزای صورت و کانتور طبیعی در این نوع بینی بیشتر دیده می شود. همچنین پوست این نوع بینی نازک و  ساختار غضروفی-استخوانی آن مستحکم می باشد، در این نوع بینی می توان جراحی بینی طبیعی ، فانتزی و نیمه فانتزی انجام داد.

جراحی بینی استخوانی به دلیل آناتومی مستحکم غضروفی-استخوانی آسان تر است. عمل ترمیم در این نوع بینی به دلیل داشتن غضروف بزرگ تر و محکم تر نسبت به سایر جراحی ها راحت تر انجام می شود.

پوست بینی استخوانی نازک تر و دارای چربی کمتر است. این نوع بینی از نیمرخ دارای قوز با سوراخ های کمی بزرگ و نوک بینی اغلب رو به پایین و اصطلاحاً عقابی می باشد.

فرم بینی استخوانی ارثی و اقلیمی است. عمل زیبایی بینی استخوانی در مردان نیز مانند جراحی بینی زنان پرطرفدار است که می تواند چهره جذابی در آن ها ایجاد کند.

افراد اغلب با ظاهرشان قضاوت می شوند. از همین رو مردانی که می خواهند فرم بینی خود را تغییر دهند علاقه ای به بینی فانتزی ندارند زیرا این نوع بینی با ویژگی های صورت آن ها تناسب نداشته و موجب عدم جذابیت آن ها می شود.

لازم به ذکر است که در عمل بینی استخوانی و به دلیل محکم بودن ساختار این نوع بینی به ندرت نیاز به گرافت گذاری و استفاده از پرکننده نوک بینی می شود.

جراحی بینی استخوانی در ارومیه - دکتر مهدی بنایی

با جراحی بینی استخوانی چه مشکلاتی را می توان اصلاح نمود ؟

داشتن قوز بینی یکی از مهم ترین ویژگی و مشکلات شایعی است که در بینی های استخوانی مشاهده می شود. با کمک رینوپلاستی می توان قوز و برآمدگی روی پل بینی را اصلاح نمود و سایز بینی را متناسب با حالت کلی چهره و اجزای آن تغییر داد. همچنین مشکلات عملکردی بینی مثل انحراف بینی و پولیپ بینی اصلاح می شود و در نهایت یک بینی زیبا و متناسب با چهره فرد ایجاد خواهد شد.

آیا دوران نقاهت بعد از انجام جراحی سخت است ؟

به صورت کلی دوره ریکاوری و نقاهت افرادی که بینی استخوانی دارند ، در مقایسه با افرادی که بینی آن ها گوشتی است ، کوتاه تر می باشد ؛ چرا که بینی های گوشتی دچار تورم زیادی بعد از عمل می شوند در حالی که میزان کبودی در جراحی بینی استخوانی بیشتر است. معمولا با کمک کمپرس یخ در 3 روز ابتدایی بعد از انجام جراحی کبودی ها کاهش پیدا کرده و به مرور زمان برطرف می شود. میزان درد و ناراحتی نیز با مصرف مسکن ها قابل کنترل می باشد. بنابراین دوره ریکاوری پیچیده و سختی نخواهید داشت و بعد از 5 الی 7 روز می توانید به انجام کارهای روزانه خود به شرط رعایت دستورالعمل های بعد از عمل زیبایی بینی ، مشغول شوید.

نتیجه نهایی رینوپلاستی استخوانی چه زمانی مشخص می شود ؟

بعد از برطرف شدن کبودی و تورم می توانید شاهد تغییرات ایجاد شده در فرم و ظاهر بینی خود باشید اما برای دیدن نتیجه نهایی نیاز است تا یک سال صبور باشید ؛ زیرا مقدار بسیار کمی از تورم معمولا تا یک سال بعداز عمل زیبایی بینی ادامه دارد. با این حال افرادی که بینی استخوانی دارند ، بعد از استفاده مدام از چسب بینی به صورت یک ماه شاهد تغییرات عظیمی در فرم بینی و چهره خود هستند.

محدودیت در انجام جراحی بینی استخوانی

در صورتی که متقاضی عمل بینی ، مشکل و بیماری خاصی نداشته باشد ، محدودیت برای انجام این جراحی وجود ندارد. در رابطه با بهترین فرم عمل بینی استخوانی نیز نیاز به مشاوره به بهترین جراح زیبایی بینی می باشد تا بر اساس آناتومی صورت فرد و ویژگی های بینی ، بهترین فرم و مدل بینی پیشنهاد شود. در رابطه با محدودیت سنی نیز باید گفت دختران بعد از 16 سالگی و پسران بعد از 18 سالگی زمانی که رشد استخوانی صورت و بینی آن ها تکمیل می شود با اجازه والدین خود می توانند رینوپلاستی انجام دهند. در سنین بالای 50 سال به دلیل خطرات بیهوشی که برای این عزیزان ممکن است وجود داشته باشد ، جراحی بینی پیشنهاد نمی شود و یا انجام این جراحی با محدودیت هایی همراه است که باید پیش از انجام عمل به آن ها توجه شود ؛ زیرا با افزایش سن کیفیت پوست و خاصیت کشسانی آن کاهش پیدا می کند و دوره بهبودی با سرعت کمتری انجام می شود. با این وجود شرایط بدنی همه افراد یکسان نیست و بعد از جلسه مشاوره با پزشک مشخص خواهد شد که آیا کاندید مناسبی برای این جراحی هستید یا خیر !

اقدامات قبل از جراحی بینی استخوانی

همانطور که می دانید عمل زیبایی بینی یکی از جراحی های زیبایی است که امروزه طرفداران مختص به خود را دارد. تعداد بالای متقاضی تنها لازمه کافی برای بهتر شدن یک روند نمی باشد ، بلکه رعایت و انجام درست موارد ذکر شده جراح بینی می تواند بر میزان نتیجه نهایی به دست آمده موثر باشد. درصد اهمیت اقدامات قبل از جراحی بینی در انجام این روند بسیار مهم می باشد زیرا آمادگی برای انجام یک تغییر خیلی در روند عمل بینی می تواند به شخص کمک کند. از این رو بهتر است که به مواردی که در ادامه اشاره می شود به خوبی دقت کنید و سعی بر انجام درست موارد باشد. عبارتند از :

  • انتخاب بهترین جراح بینی در میان تعداد بالای پزشکان که در این زمینه فعالیت می کنند. این کار به شما کمک می کند که بتوانید به فرم دلخواه خود بیشتر نزدیک شوید و به علاوه می توانید عملی با ریسک پایین عارضه های پس از جراحی بینی را تجربه کنید.
  • شرکت در جلسه مشاوره اولیه از مهمترین کارهایی است که می بایست فرد شخصا انجام دهد که در این نشست ، دکتر و فرد مراجعه کننده با یکدیگر بازه زمانی را سپری می کنند. در این جلسه ؛ پزشک با انجام معاینات می تواند به فرد بگوید که برای جراحی بینی کاندید مناسبی می باشد یا خیر؟! و از این سو فرد مراجعه کننده نیز می تواند تمامی توقعات عقلانی خود را از روند به دکتر ارائه دهد و بفهمد که این جراح بینی قادر به انجام این موارد می باشد یا خیر؟!
  • انجام آزمایش های درخواست شده از سوی دکتر برای چکاپ کامل که از میزان سلامت شما اطمینان حاصل کند. این مورد در جراحی بینی بسیار مهم می باشد زیرا دکتر خوب عمل بینی بر اساس سلامت بیمار می تواند نوع روش و حتی داروهای مورد نیاز را مشخص کند.
  • بهتر است که هفت الی ده روز قبل از جراحی بینی استعمال هر نوع دخانیات را کنار بگذارید. وجود نیکوتین در خون می تواند روند بهبود زخم ها را به تاخیر بیاندازد.
  • دو هفته قبل از عمل بینی فرد بایستی از نوشیدنی های حاوی الکل ممانعت کند.
  • بدیهی است که شخص بعد از جراحی زیبایی بینی قادر به رانندگی نمی باشد در نتیجه بهتر است که یکی از نزدیکان را به عنوان همراه با خود داشته باشید.
  • از لباس هایی با یقه آزاد و یا دکمه دار در روز جراحی استفاده کنید که بتوانید به راحتی آن ها را تعویض کنید.
  • شب قبل بایستی وعده شام را سبک انتخاب کنید که در روز جراحی به دلیل استفاده از ماده بیهوشی دچار حالت تهوع نشوید.
  • بهتر است که شب قبل استحمام کنید ، زیرا در چند روز اولیه حمام رفتن با وجود پانسمان بر روی بینی مقداری سخت می باشد که بهتر است انجام نشود .
  • در صورت حساسیت های دارویی یا خوراکی بایستی که به دکتر عمل بینی اطلاع دهید که در حین عمل به آن دقت کرده و مراقب شما باشد.
  • معاینات پزشکی مانند آزمایش خون، معاینه فیزیکی صورت، ضخامت پوست و مقاومت غضروف، سوابق پزشکی ازقبیل انسداد بینی، جراحی های قبلی و مصارف دارو بررسی می شود.
  • داروهای ضد التهابی حاوی آسپیرین و  ایبوپروفن، مکمل های گیاهی به دلیل افزایش احتمال خونریزی و همچنین دخانیات و نوشیدنی های الکلی نباید استفاده شود.

فیلم جراحی بینی استخوانی

تکنیک رینوپلاستی استخوانی

رینوپلاستی استخوانی را می توان به دو روش باز و بسته انجام داد. پزشک در رینوپلاستی باز پایه بینی را برش می زند و دو حفره را از هم جدا می کند. پوست برداشته می شود و جراح به استخوان و غضروف دسترسی پیدا می کند. سپس فرم و تغییرات دلخواه را ایجاد می کند. پوست را در وضعیت جدید خود قرار می دهد و بخیه می کند.

در رینوپلاستی بسته ، برش ها در داخل بینی و جایی که پوست نرم است و از اسکلت بینی جدا می گردد زده می شود. سپس اصلاحات مناسب انجام می شود. برش ها و اثر زخم در این جراحی قابل رویت نیستند. هردو تکنیک تحت بیهوشی عمومی انجام می شود.

جراحی بینی استخوانی در ارومیه - دکتر بنایی

مراقبت های بعد از جراحی بینی استخوانی

از جمله اقداماتی که افراد باید بعد از جراحی زیبایی بینی و به منظور هرچه بهتر سپری شدن دوران نقاهت و دستیابی به نتایج هرچه بهتر انجام دهند عبارتنداز:

  • هنگام خواب، چند بالشت زیر سر بگذارید تا بالاتر از قفسه سینه قرا گیرد؛ با این کار احتمال خونریزی و تورم کاهش یابد.
  • بانداژ، پانسمان، گاز استریل، نوارچسب یا آتل و محافظ های پزشکی اطراف و داخل بینی گذاشته می شود که مانع حرکت اسکلت بینی شده و از ساختمان آن محافظت می کند.
  •  به پشت بخوابید؛ از خوابیدن روی شکم و پهلو اکیداً خودداری کنید.
  • در استخر شنا نکنید، آب استخر می تواند موجب سوزش بینی شود.
  • از فعالیت های شدید و خشن، فعالیت هایی که مستلزم تماس فیزیکی است و همچنین بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنید.
  • پیاده روی گردش خون را سریع می کند و مانع تجمع مایع می شود. از همین رو توصیه دکتر مهدی بنایی ، بهترین جراح بینی ارومیه به افراد این است که بعد از برطرف شدن نسبی تاثیر مواد بیهوشی به آرامی پیاده روی کنند.
  • فین نکنید؛ فین کردن می تواند موجب جابجایی بینی شده و در دوره ریکاوری خلل وارد کند و غیره.

دکتر مهدی بنایی ، قبل از رینوپلاستی این نکات مراقبتی را به طور کامل خدمت تان شرح خواهند داد.

تکنیک های مختلف عمل بینی

به طور کلی این جراحی دو روش اصلی برای انجام دارد ، که عبارتند از :

  • باز : جراحی بینی استخوانی باز یک پروسه برای اعمال تغییرات با دامنه وسیع مورد استفاده قرار می گیرد. در عمل کردن بینی استخوانی به روش باز جراح با استفاده از ابزار و تکنیک خاص خود برش هایی را در بینی شما ایجاد می نماید. بعد از آن بافت نرم بینی یعنی پوست آن را از استخوان ها و غضروف ها جدا می کند. این کار اجازه می دهد تا جراح بتواند ساختار و آناتومی بینی را به شکل کامل مشاهده نماید و به آن دسترسی داشته باشد. این موضوع کمک بسزایی به ساده تر شدن عمل بینی می نماید.
  • بسته : در این تکنیک نیز می توان تغییرات را در بینی اعمال کرد ، اما دامنه آنها بسیار محدود می باشد. پروسه این نوع از عمل بینی استخوانی مانند قبلی است با این تفاوت که برش ها کمتر هستند و این موضوع باعث می شود تا دسترسی کمتری در اختیار جراح قرار گیرد و به انداز تکنیک قبلی توانایی مانور برروی ظاهر و ساختار بینی وجود نداشته باشد.

سایر انواع مختلف عمل بینی نیز عبارتند از :

  • جراحی بینی زیبایی
  • عمل بینی کاربردی
  • رینوپلاستی دوباره یا ریویژن
  • نوع بدون نیاز به جراحی

شرایط مورد نیاز برای اقدام به انجام جراحی بینی استخوانی

در صورت انجام این پروسه ، شخص نیاز دارد تا از یک سری استانداردها برخوردار باشد تا بتواند بدون مشکل عمل بینی استخوانی را انجام دهد. این موارد عبارتند از:

  • به بلوغ جسمانی رسیده و همچنین از سلامت کامل فیزیکی برخوردار باشند
  • از سیگار یا سایر دخانیات استفاده نکنند
  • منطق و هدف جراحی بینی استخوانی را درک کنند و انتظارات غیر واقعی نداشته باشند
  • همچنین به خاطر خود و نظر شخصی خودشان اقدام به انجام رینوپلاستی نموده باشند و دلیل آنها از قرارگیری تحت این روند ، جلب رضایت و نظر افراد دیگر یا الگوهای افراطی نباشد

عمل بینی به روش باز

در روش باز عمل بینی استخوانی که به آن روش اکسترنال نیز گفته می شود. جراح برای انجام پروسه از سه برش که دوتا از آنها در داخل مجرای بینی و یکی از آنها در پل بینی که بین مجاری قرار دارد استفاده می نماید. در این روش پزشک می تواند به دلیل دسترسی بیشتر و راحت تر تغییرات گسترده تری را به آسانی در بینی شما اعمال نماید این موضوع باعث می شود تا این روش بسیار برای انجام این پروسه کارآمد واقع شود. این روش به دلیل ایجاد سهولت در حین عمل برای انجام پروسه هایی که در آن هدف ایجاد تغییرات جزئی تر می باشد مناسب تر بوده و اکثر پزشکان آن را انتخاب می نمایند. همچنین در انتهای جراحی بینی استخوانی به روش باز پزشک در صورت ماهر بودن به گونه ای زخم ها را میبندد که هیچ اثری از آن به جای نماند.

عمل بینی استخوانی به روش بسته

در روش بسته که به آن اندونزال نیز می گویند کل پروسه توسط جراح از طریق دو برش درون مجاری بینی انجام می شود. این روش نسبت به تکنیک باز اجازه دسترسی کمتری را به پزشک می دهد و این موضوع باعث می شود تا نوع باز جراحی بینی استخوانی برتری های بیشتری نسبت به نوع بسته داشته باشد. در این نوع از رینوپلاستی دسترسی های جراح به بخش های مختلف بینی بسیار کمتر است و باعث می شود تا انجام عمل بینی به این روش بسیار دشوار تر شود. همچنین لازم به ذکر است که روش باز از روش بسته تهاجمی تر می باشد و دوره نقاهت و عوارض با رینوپلاستی بسته بسیار کمتر و ساده تر است. موضوع مهم دیگر در رابطه با عمل بینی استخوانی به روش بسته است که زخم های آن بعد از پروسه به جا نمی مانند و دیده نمی شوند زیرا برش ها در درون بینی ایجاد می گردند و اثری از زخم در خارج از بینی نمی باشد.

عمل بینی استخوانی به روش طبیعی

یک موضوع مهم درباره بینی های استخوانی که شاید بدانید این است که پوست نازک و استخوان و غضروف خوش ساختاری دارند به همین دلیل انجام جراحی برروی آنها بسیار ساده می گردد و نتیجه آن نیز بسیار دلچسب تر خواهد بود. از سوی دیگر باید بدانید این خصوصیات جراحی بینی استخوانی باعث می شوند تا جراح برای انجام این پروسه با هیچگونه محدودیتی مواجه نشود. همچنین این نوع از عمل بینی استخوانی بسیار پرطرفدار است ؛ زیرا هم بین بانوان و هم بین آقایان طرفداران فراوانی دارد. در نتیجه رینوپلاستی با روش طبیعی پروسه ای می باشد که یک بینی خوش فرم و زیبا بدون ظاهری عجیب و متناسب با صورت را در اختیار شما قرار می دهد. نکته دیگری که وجود دارد این است که دلیل علاقه مردان به این نوع از بینی این است که تغییرات بیش از اندازه و افراطی که ظاهر را به شدت زنان می کند در آن وجود ندارد و می توانند با اصلاح بینی و بهتر شدن چهره مردانگی را نیز در ظاهر خود حفظ نماید.

آیا می توان عمل بینی استخوانی را با لیزر انجام داد ؟

یکی از سوالات رایج در رابطه با این پروسه این است که انجام این جراحی با استفاده از لیزر امکان پذیر است یا خیر ؟ در پاسخ باید بدانید که در این نوع از عمل بینی همانطور که گفته شد هدف ایجاد تغییر در فرم بینی با اصلاح استخوان و غضروف ها می باشد. لیزر نیز کارایی های بسیاری دارد مانند از بین بردن موها و یا اصلاح لک و غیره در سطح پوست ، اما توانایی ایجاد تغییر در بافت استخوانی را ندارد.

بنابراین باید گفت که انجام جراحی بینی استخوانی با این تکنیک امکان پذیر نیست و تنها می تان تغییرات سطحی در پوست و حجم بینی با استفاده از نیرو گرمایشی لیزر ایجاد نمود. در نتیجه این موضوع یک روش برای جذب بیمار بوده و نمیتوان با آن خود پروسه را به آن گونه که باید و شاید انجام داد. البته همواره می توان با استفاده از لیزر درمانی به پروسه عمل بینی استخوانی کمک کرد و نتیجه آن را بهبود داد.

یکی از موارد مهمی که لیزر می تواند به درمان آن کمک کند و نیاز است به آن اشاره شود درمان بیماری پوستی در بینی با نام رینوفیما می باشد. در این بیماری مربوط به بینی سلول های پوستی در بینی بیش از اندازه رشد می نمایند و در سطح پوست به شکل عارضه و ناهنجاری های پوستی در بینی نمایان می شوند. این موضوع خود یکی از بهترین دلایل جهت استفاده از لیزر در جراحی بینی استخوانی می باشد ؛ زیرا می تواند این مشکل را تا حد زیادی از بین ببرد و کمک بزرگی به بهبود ظاهر بینی کند. در نتیجه این تکنیک به تنهایی هیچ استفاده ای جهت ایجاد تغییر شکل در بینی ندارد ، اما می تواند در اصلاح آن و خود پروسه جراحی کمک بسیاری نماید.

سوهان کشی بینی و استئومی

گاهی متخصصین در جراحی بینی استخوانی به منظور از بین بردن قوز، از روشی تحت عنوان سوهان کشی استفاده می کنند. در این متد از ابزاری مشابه با سوهان ناخن جهت هموار سازی شیب های دماغ بهره برداری می شود. البته لازم به ذکر است چنین اقداماتی، تنها در شرایطی ممکن خواهد بود که قوز بینی کم باشد. در غیر این صورت ابتدا به وسیله استئوتوم از حجم قوز استخوانی کاسته سپس برای رفع نواقص کوچک و ایجاد ظرافت و زیبایی ، از سوهان کشی بهره گرفته می شود. اگرچه پزشک در فرایند کاهش قوز درحین عمل باید محتاط باشد زیرا سوهان کشی بیش از حد برای دماغ ظاهری بد شکل به همراه می آورد. صرف نظر از چنین فرآیندی در برخی بیماران ، با کوتاه کردن قوز تمام تناسبات نوک و پشت بینی بهم میریزد، اقدامات همچو استئوتومی و بازسازی نوک بینی به جلوگیری و بهبود این امر می تواند موثر واقع گردد.

استئوتومی دماغ به معنای ایجاد یک شکستگی و برش به صورت کنترل شده بر روی بینی، در طی عمل بینی استخوانی می باشد. برای انجام چنین فرایند از یک ابزار تخصصی به نام استئوتوم قسمتی از استخوان ها را برداشته و یا موقعیت آن ها را دچار تغییر می‌ کند. چنین پروسیجری در تمام بینی های دارای قوز و یا استخوانی انجام نمی گیرد. پزشک با توجه به صلاح دید خود و نوع آسیب، بهترین توصیه و تکنیک را در حین رینوپلاستی اعمال می کند. این روش اغلب در جراحی بینی استخوانی ترمیمی صورت می گیرد. بروز تورم و کبودی به علت دستکاری نمودن بافت ها امری طبیعی بوده و پس از گذر بازه زمانی کوتاهی برطرف می گردند
هر چقدر شدت نواقص بیشتر باشد ، احتمال بروز تورم و سیاهی بیشتر خواهد شد. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با متخصص در این باب به گفت و گو بپردازید.