درمان پولیپ بینی

پولیپ بینی رشد غیرسرطانی بافت هایی است که قسمت داخلی بینی و سینوس ها را پوشش می دهند. این توده های رشد کرده، اغلب شکلی شبیه به قطره اشک را داشته و به صورت گروهی شکل می گیرند. ( جراح بینی )

پولیپ بینی

علائم پولـیپ بینی

علائم رایج عبارتنداز :

• دشوار بودن تنفس از راه بینی
  • حس بویایی کاهش یافته
  • حس چشایی کاهش یافته
  • چکه کردن در ناحیه پشت بینی
  • آبریزش بینی
  • عطسه
  • درد صورت یا درد در ناحیه فوقانی دندان ها
  • فشار اطراف سینوس ها
  • خارش اطراف چشم ها
  • خرخر کردن

علل پولـیپ بینی چیست؟

گسترش پولیپ بـینی با رینوسینوزیت مزمن که التهاب مسیرهای جریان هوا در بینی و سینوس ها می باشد، ارتباط داشته و معمولاً 12 هفته یا بیشتر طول می کشد.

علت پولـیپ بینی به دلیل پیچیدگی شرایط، بطورکامل معلوم نشده است، ولی تحقیقات نشان می دهد افرادی که دچار آن می شوند، درمقایسه با افراد فاقد پولیپ بینی ، دارای واکنش ایمنی ناهنجار و نشانگرهای شیمیایی متفاوت در غشای مخاط خود (که بخش داخلی سینوس ها و حفره بینی را پوشش می دهد) می باشند.

این نشانگرهای شیمیایی شبیه به علائمی عمل می کنند که به بدن می گوید این چیست و باید چگونه به آن واکنش نشان داد. پولیپ بینی یک حوزه مطالعاتی گسترده است که به تحقیقات بیشتری نیاز دارد.

پولیپ بینی

تشخیص پولـیپ بینی

پولیپ بینی باید توسط پزشک تشخیص داده شود. وی از آندوسکوپ بینی که یک تلسکوپ کوچک باریک دارای دوربین در یک سر خود است برای دیدن داخل بینی شما استفاده می کند. در برخی موارد پزشک یک نمونه کوچک به نام بیوپسی از توده رشد کرده را می گیرد. اسکن های CT یا MRI سینوس ها نیز می تواند یافته هایی را نشان دهد که نمایشگر وجود پولیپ بینی می باشد.

درمان پولـیپ بینی

• دارو: اولین دوره درمان پولیپ بینی اغلب شامل تجویز اسپری های کورتیکواستروئید بینی توسط پزشک می باشد. در برخی افراد این دارو می تواند باعث کوچک شدن یا از بین رفتن پولیپ بینی شود. گاهی کورتیکواستروئیدهای خوراکی نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

در بسیاری از پولیپ های بینی در صورت ادامه حساسیت، آلرژی، عفونت یا التهاب، پولیپ باز می گردد. آنتی هیستامین ها و احتقان زداها نیز می تواند به علائم آلرژی که به رشد پولیپ های بینی منجر می شود کمک کند، ولی این داروها مستقیماً خود پولیپ بینی را مورد هدف قرار نمی دهند.

• جراحی: اگر پولـیپ بینی با دارو از بین نرود یا کوچک نشود، جراحی آندوسکوپی برای برداشتن پولیپ مورد نیاز خواهد بود. جراح پولیپی را که مانع تخلیه صحیح جریان مایعات و تهویه هوا از مسیرهای سینوس یا بینی می شود برمی دارد. این جراحی اغلب به صورت یک روند سرپایی، تکمیل می شود.

پیشگیری از ایجاد پولـیپ بینی

مراقبت صحیح از ناحیه بینی پس از جراحی بسیار حائز اهمیت می باشد. اگر پولیپ های بینی به درستی درمان نشوند، احتمال بازگشت وجود دارد.

در ذیل استراتژی هایی برای استفاده جهت جلوگیری از بازگشت پولـیپ بینی ، ارائه شده است:

• به استفاده از اسپری کورتیکواستروئید ادامه دهید؛ اسپری کورتیکواستروئید به کاهش التهاب بعد از جراحی کمک می کند. پزشک این دارو و درمان های دیگر را متناسب با نیازهای شما تجویز می کند.
  • از یک دستگاه مرطوب کننده استفاده کنید؛ وقتی هوای محیط زندگی شما به خصوص در طول زمستان و در نواحی دارای آب و هوای گرم، خشک می شود، یک دستگاه رطوبت ساز می تواند به مرطوب شدن مجاری بینی کمک کند. این کار، جریان مخاط در سینوس ها را بهبود بخشیده و از انسداد و التهابی که می تواند به بازگشت پولـیپ بینی منجر شود جلوگیری می کند.
  • از اسپری یا شستشو دهنده های بینی استفاده کنید؛ اسپری ها یا شستشو دهنده های بینی به مرطوب شدن مجاری بینی و جلوگیری از التهاب آن ها کمک می کند. شستشو دادن سینوس و حفره های بینی با محلول سالین استریل، برای پیش رفتن روند صحیح بهبود حائز اهمیت است.
  • از مواد حساسیت زا دوری کنید؛ گرد و خاک، ذرات معلق، دود سیگار و مواد آلرژی زا می تواند باعث التهاب در مجاری بینی و سینوس ها شوند. تا جایی که می توانید از عوامل حساسیت زای بینی دوری کنید.
  • آسم و آلرژی را مدیریت کنید؛ طرح درمان پزشک خود را برای مدیریت آسم و آلرژی دنبال کنید. اگر علائم ماندگار بودند، با پزشک درباره تغییر طرح شخصی خود صحبت کنید.